DIT WERELDTSJE
VAN ONS
BRONS
ïpvnkjë
a
S
FRAAIE ONTLEDING
Chaia Gerstein improviseert
NEDERLANDS KAMERKOOR
CONCERTEERT IN SNEEK
JOXGE
GlLlt\
JIXIVER
m. Café-eethuisje
FM
1
g;
3?
't Huis met de Notenbalk
BOCREANA CV
„SPEEL-IN-DAG" IN MUZIEKSCHOOL
l
RONO-PROGRAMMA
Martine Bijl zingt
IN DE SERIE KOFFIECONCERTEN:
Twee democratieën
't Huis met de Notenbalk
Film Eindpunt lijn
tien in De Meerpaal
CABARETTIER TED
DE BRAAK ZET „DE
HELE WERELD OP
STELTEN" IN SNEEK
elektronisch orgel
t 1 I
O 0 8
1 O O B
S O O 8
1 i ii i
s O O s
B
B 8 B O
O 9 9, 9
SLIJTERIJ ,/T VAT"
Et-
MARKIEZEN
ROLSCHERMEN
LUXAFLEX
DAMMEN
WINTERCONCERT EDOZA
Zondag 24 februari geeft het
Nederlands Kamerkoor ’n con
cert in de R.K. Sint Martinus-
kerk te Sneek. Dit befaamde
ensemble is uitgenodigd door
het Comité Sneker Kerkconcer-
ten in de bekende reeks „Eén
uur kerkmuziek”.
I
NIEUWSBLAD
Pagina 3
S N E E K E R
Donderdag 14 februari 1974
InL:
Het Nederlands Kamerkoor
en
David
Alleen verkoop:
zonder geluk
de Bundes-republiek
Duitsland
(Voormalige doopsgezinde kerk)
ZONDAG A.S. OP T.V. NED. 1 OM 22.05 UUR.
U heeft bij ons keus uit de merken
Yamaha, Viscount, Eminent, Solina,
Philicorda.
Het koor is samengesteld uit 19 be
roepszangers: zes sopranen, zes alten,
vier tenoren en vier bassen. Hoewel zij
allen als sofist optreden, vormen zij
Tel. 05141-250
WOUDSEND
Wit speelt en wint. Oplossing volgen
de week.
nie-
maar
ook
Vraag vrijblijvend folders en nadere
informaties bij
Wijde Noorderhorne 15, Sneek
Telefoon 05150-2279
Zelf musiceren
een fijne ontspanning met een
van
de
16
Vrijdag 15 februari
1800-18.30 RONO-radiojournaal
18-30-19.00 Fryske ütstjüring
Eindredaktie Hetaze Bakker
Sportprogram
19.00-19.30 Gelders programma
Eindredaktie Henk Krosenbrink
19.30-20.00 Lichte muziek
Samenstelling Peter Meywes
Zondag 17 februari
18.00-19.00 Sport voor sport
Eindredaktie Wïm Gerritsen
19.00-19.10 Boekenbus
Redaktie Tiny Mulder
19.10-20.00 RONO-zondagavondconcert
Eindredaktie Drs. P. J. Huizinga
Sneek, Leeuwenburg 6,
tel. 05150-3963
Deersum, Rijksweg 3,
tel. 05152-244
Chaia Gerstein probeert steeds nieu
we vormen om haar muziek te ver
klanken. In die improvisatie schuwt
zij de werken van anderen niet. Voor
haar bestaat de scheiding tussen spe
ler en publiek niet meer. Beiden moe
ten de klanken verwerken. Zowel de
speler als het publiek zal de improvi
satie mooi vinden, of vreemd of lelijk,
onbekend, geen muziek en noem maar
op. Als men zich er voor open stelt,
zal men zeker geboeid zijn. Dan komen
ruilde
x 24
voor
Opgegroeid in twee kamer-alkoofwo-
nfingen en grote vaak onvolledige ge
zinnen vormt de jeugd een randgroep.
Het onderwijs in deze buurt was voor
Van Calcar c.s. reden hierop een ver-
nieuwingsprojekt te proberen- Het zijn
mensen die geen werk kunnen vinden
omdat ze afgewezen word en op hun
gevangenisverleden. Die vallen buiten
de belangenbehartiging van de wer
kende jongerenorganisaties. Men ziet
vrijwel geen kans opnieuw te gaan le
ren.
In het jongerencentrum ,JJe Meer
paal” aan de Kleine Palen wordt van
avond aanvangende acht uur de film
.Eindpunt lijn 10” gedraaid- De film
geeft een beeld van het dagelijkse le
ven van een aantal ongeschoolden in
een Amsterdamse volksbuurt. Een
straatgang, die na kontakten met de
justitie in een subkultuur van hard
drugs en een half gespeelde onder
wereld belandt.
In de serie koffieconcerten welke wor
den gehouden in de Muziekschool voor
Sneek en Omstreken aan de Looxma-
straat, treedt volgende week zondag
morgen om half twaalf de pianiste
Chaia Gerstein op. De toegangsprijs
bedraagt 1,50 voor volwassenen en
1,voor kinderen. De koffie is gra
tis. De kleine jeugd kan onder toe
zicht spelen met papier en viltstift-
Het repertoire is zeer uitgebreid. On
der de leiding van de nieuwe diri
gent Hans van den Hombergh, die
de grote traditie van dit ensemble
met veel succes voontzet, zal kerk
muziek uit vier eeuwen ten gehore
worden gebracht, onder andere van
Cl. Coudimel, Ant. Bruckner, Fr-
Poulenc, Ol. Messiaen en anderen.
Ook worden enkele madrigalen ge-
van Corn.
Hollandse
Swee-
Vragen over deze rubriek te zenden
aan A. J. de Vries, Jan van Nas-
saustraat 28, Sneek.
J. v. Benthem Iaat op diagram zien
hoe hjj dit idee verwerkt heeft.
en
was
de miljoenen
opgevangen worden,
Er zit echter nog meer achter. Door
naar elkaar te luisteren kan men het
eigen peil verbeteren, bovendien krij
gen amateurs de kans wat vrijmoedi
ger op te treden, waardoor eventuele
valse schaamte tegenover een publiek
wordt weggenomen. Tenslotte willen
de organisatoren de mogelijkheid on
derzoeken van een openbaar optreden
van amateurs in een stadhuisconcert.
Dfe gratis „speel-in-dag” begint ’s
morgens ongeveer half tien. Tussen
twaalf en één uur is er een lunch
pauze (voor vijf gulden kan men ter
plaatse lunchen). Aan het einde van
de middag kan men meedoen aan een
Uit de onderlinge competitie van de
Sneeker Damclub kregen wij een
fraai fragment toegezonden. In de par
tij J. Zijlstra (wit)K. J. de Vries
kwam het tot de volgende stand:
De teksten van Jan Fillekers, Alexan
der Pola en Ted de Braak zelf bren
gen iets van de satirische aanpak van
het Farce Majeure Team in heit op
treden- Er zijn meesterlijke improvi
saties en kolderieke conferences, kort
om, cabaret van de bovenste plank.
„De wereld op Stelten” is het derde
onderonsje met Ted. Het eerste „Tête
Ted” was met José den Burger.
Het tweede theaterprogramma deed
hij in samenwerking met Mleke Bos.
Met 400 voorstellingen werd het een
doorslaggevend succes. Al ruim voor
die tijd was Ted de Braak in „Saint
Germain des Prés” van Tom Man
ders en zo nu en dan in het komische
trio „Triple Sec” te zien. Zijn „Een
glaasje Madeira, my dear”, maakte
hem in heel Nederland bekend. Het
muzikale gedeelte van de voorstelling
wordt verzorgd door een kwartet on
der leiding van Theo Roosen.
Het Sneker interkerkelijk mannenkoor
Edoza concerteert zoals bekend op 21
februari in de Martinikerk in Sneek.
Het concert Staat onder leiding van
Wybren Valkema. Medewerkenden
zijn: Marie Cecile Moerdijk (sopraan)
Foppe Wiersma (bariton), Dirk S-
Donker (orgel) en Carlos Moerdijk
(piano). Het concert begint om acht
uur, kaarten a vier gulden zijn onder
meer verkrijgbaar bij Radio Mlnke-
ma, Kruizebroederstraat, Sneek, tele
foon 3104.
slaan (met schijfverlies). Aldus geldt
ook in het damspel; zonder geluk
vaart niemand wel.
zongen van onder meer
Schuyt, de vermaarde
tijdgenoot van de beroemde
linck.
Maandag 18 februari
18.00-18.30 RONO-radiojournaal
18.30-19-00 Fryske ütstjüring
Eindredaktie Heinze Bakker
Aktualiteiften en muzyk
19.00-19.30 Gelders programma
Eindredaktie Henk Krosenbrink
19.0-20.00 Kerk en samenlevi3ng
Eindredaktie J. F. A. Griepdng
F. Mooi
Samenstelling en produktia
Mol
Het concert begint ’s middags om 3
uur. De toegangs- en programma
kosten bedragen 2,50 per persoon.
Leden van koren in groepsverband
bij minstens tien personen 2,per
persoon- Houders van CJP-kaarten
en 65-plussers betalen 1,50.
Wegens de dreiging 3329
zwart hier af door (2429) 33
(20 x 29). Misschien was nu
wit de ruil 32—23 het beste geweest,
hoewel dat wel gecompliceerd spel
zou geven. Wit speelde echter het
toch wel voor de hand liggende 39
34?? Waarna zwart op fraaie wijze
de basis voor de overwinning legde,
door een knappe damzet via (2530)
35 x 33 (22—28) 33 x 22 (23—29)
34 x 12 (8 x 50). Heel mooi. Indien
wit i.p.v. (39—34) 39—33 had gespeeld,
gaf de zwart-speler ons het volgende
spel aan: (22—28) 33 x 22, gedwon
gen (25—30) 35 x 33 (23—28). Dit zou
voor zwart echter verkeerd hebben uit
gepakt, want na 32 x 12 kan zwart
geen dam slaan en moet dus 8 x 37
„De hele wereld op stelten” is de on
dertitel van het cabaretprogramma
„Tête a Ted” dat op maandag 18 fe
bruari door Ted de Braak in Amici-
tia wordt gebracht. In dit program
ma laat Ted de Braak zjjn ware ge
zicht zien van de veelzijdige theater
persoonlijkheid, samen met de zange
res Sylvia Alberts.
elke
deel
was. Het wegwerken
heel gebrekkig ge-
vluchtelingen
ieder
openbare auditie, die wordlt gepresen
teerd door Martine Bijl. De auditie is
tegen betaling van een gulden toegan
kelijk voor vrienden, kennissen en an
dere belangstellenden. Martine Bijl zal
zelf ook enkele liedjes zingen. Ook zal
ze zitting nemen in een jury teneinde
te beoordelen welke deelnemers in
april tijdens een standhuisconcert op
treden- De andere juryleden zijn Jo
van Dieren en Aerde Kuiper.
een volmaakt harmonische groep, als
het ware één klinkend instrument. Het
koor heeft zich onder jarenlange lei
ding van Felix de Nobel in het bijzon
der toegelegd op de a capella zang,
dat is de zang zonder instrumentale
begeleiding, een specifiek Nederlandse
kunst die haar bloeitijd had in de
vijftiende en zestiende eeuw. Het pro
gramma vermeldt werken uit die pe
riode, maar ook vocale werken van
hedendaagse componisten zijn verte
genwoordigd.
de vragen vanzelf op: Wat is mu
ziek? Wat onderga ik wanneer ik er
naar luister? Dingen die vroeger on
wrikbaar vaststonden, veranderen te
genwoordig. Chaia Gerstein wil duide
lijk maken dat de mensen zullen moe
ten mee veranderen als zij nog kon-
takt willen houden met de tijd waarin
zij leven.
moest schadeloos worden gesteld, er
moest zekerheid en veiligheid worden
gebracht. Conflicten moesten vóór al
les worden vermeden, heel de vijftiger
jaren door. De Bondsrepubliek werd
een stabiele en zelfbewuste staat, die
zich de tweede Duitse republiek voel
de, na de Weimar-republiek als eerste.
Kopstukken uit die republiek werden
vernoemd in de vormingsinstituten
van Christen-democraten, socialisten en
liberalen: de vaderen van indertijd,
van wie de nu levende Bonsrepubli-
keinen de enige erfgenamen waren.
Een Duitse éénheid was voor Bonn
alleen mogelijk door algemeen worden
van de West-Duitse grondwet en de
West-Duitse wetten. Op alle gebieden,
tot in de sport toe, matigde zich de
Bondsrepubliek het recht aan, heel
Duitsland te vertegenwoordigen.
Toen Adenauer éénmaal van het to
neel verdwenen was, kwamen de tegen
stellingen, die altijd versluierd waren,
aan het licht. De vraag naar het we
zen van de staat en van zijn zwakhe
den werd scherp gesteld; de hereni
ging werd als onmogelijk ervaren. De
bondsrepubliek ontwikkelde zich tot
een restauratieve Weimar-republiek
met een kleiner grondgebied maar
met wezenlijk dezelfde maatschappij-
opbouw. Meer sociale voorziening
maar dat kan men in alle, zich „on
gebroken” ontwikkeld hebbende Weste
lijke staten waarnemen. Wezenlijk
nieuw was er niets. Aan de andere
kant van het Ijzeren Gordijn was dat
anders! B-
In een „brief aan het publiek”
schrijft Chaia dat men is samenge
komen om nieuwe vormen van mu
ziek te maken en te beleven. Zij
heeft daarvoor werken van John
Cag, Anton Webern, Franz. Schu
bert, Louis Andriessen, Wolfgang
Mozart, Arnold Schünberg en mis
schien ook anderen uitgekozen. „Ik
hoop met u een soort „muziekweef-
sel” te maken, waarin deze werken,
mijn eigen improvisaties, en uw en
mijn vragen, antwoorden en muziek -
belevingen een eigen plaats zullen
krijgen,” aldus Chaia Gerstein.
In Dam Eldorado geeft de heer J
A. Pennings uit ’s Hertogenbosch ge
regeld problemen ter oplossing, die
eindigen op het idee 46-5 dammenspel.
Het is een lust te zien, hoe menig
auteur op verrassende wijze dit mo
tief weet te bewerken. D. v. d. Berg
doet dit zo: Zwart 7/10, 15, 18, 24, 30,
Zaterdag 16 februari
18.00-18.30 RONO-radiojournaal
18.30- 19.00 Fryske ütstjüring
Eindredaktie Heinze Bakker
Wykeinprogram mei ü.o. de kaba-
retstrip „Hakketak”, troch Roel
Bergsma
19.00-19-30 Groninger programma
Eindredaktie Gerard F. Beukema
19.30- 19.45 Lichte muziek
Samenstelling Peter Meywes
19.45-2ft.00 Sport voor sport
Etodredaktie Wim Gerritsen
Chaia Gerstein genoot haar opleiding
aan de „Eastman School of Music”,
„Indiana University” waar zij uitein
delijk de graad „Master of Music with
distinction” behaalde. Daarna volg
de zij in Parijs lessen bij Nadia Bou
langer. In 1962 begon voor haar de
eigentijdse muziek, geruggesteund
door de prijzen die zij in 1964 en 1965
behaalde op het Gaudeamus Con
cours voor eigentijdse muziek. Na twee
jaar elektronische muziek in het In
stituut voor Sonologie te Utrecht is
Chaia Gerstein thans lerares eigen
tijdse muziek aan de conservatoria te
Zwolle en Groningen.
In de Sneker muziekschool aan
Looxmastraat wordt op zaterdag
maart een „speel-in-dag” gehouden.
Niet alleen het instrumentale spel,
maar ook de zang kan aan bod ko
men op deze dag waarop men de ama
teur de mogelijkheid wil bieden ple
zierig en vakkundig begeleid in de
door hen gewenste combinatie met
anderen te musiceren.
In
werd, nu vijf en twintig jaar geleden,
de democratie gericht op de staat, en
niet op de maatschappij. De oudere
politici waren in hun gedachten nog
vóór Hitler, in de Weimar-democratie.
De maatschappij werd volgens die
modellen hersteld: de bureaucratie,
het grondbezit, de beheersvorm van
de fabrieken. Alle Duitsers werd bijge
bracht, dat de Duitse ontwikkeling na
het intermezzo Hitler gewoon door
ging: de Bondsrepubliek was geen al
les veranderend nieuw begin:
mand sprak van nieuwbouw,
van wederopbouw, en daarom
van de her-vereniging van Duitsland.
In het oosten echter was het verloop
geheel anders. Hier waren radikale
ingrepen geweest: de grondhervor-
ming, de onteigening van de banken
en de grote firma’s. Men voelde alge
meen: dit is een totale omwenteling,
geen herstel, geen wederopbouw, maar
volslagen nieuwbouw. Men wilde ge
woon 1
een
uit Moskou
Het Nederlands Kamerkoor geniet
over de gehele wereld grote bekend
heid. Het concerteert in de hoofdste
den van Europa en maakte reeds ver
scheidene keren een toernee door
Amerika.
Het probleem uit onze vorige ru
briek met zwart op 7, 9, 13, 17, 25,
27, 30, 35 en wit op 18, 23, 29, 34,
36, 39, 40, 44 en 49 heeft een fraaie
ontleding, waarbij de meerslagregel
een rol speelt. Om te winnen moet
men aisvolgt spelen: 19, 28, 31. Een
mooi moment, maar zwart moet (50
x 13 slaan) 2, 30, 29, met oppositie-
winst.
37; wit: 16, 20, 29, 32, 33, 38, 41, 43,
44 en 48.
Oplossing: 449 (46), 34, 42, 11, 45.
H. M. Roos komt met: zwart: 3, 8,
12, 13, 17, 18, 21, 36, 37, 45; wit: 19,
24, 26, 28, 32, 34, 38, 40, 41 en 47.
Heel mooi wordt hier gewonnen door
14, 19, 9, 22, 17, 41, 33, 3, 5.
H. Borgman doet het zo: zwart 6, 8,
12, 19, 24, 25, 30, 31, 39, 43. Wit:
16, 17, 32, 35, 41, 42, 47, 48 en 50.
Door 161, 28, 22, 44, 39, 427, 20, 2
(32), 16, (37), 10, 5 komt u tot het
gewenste doel.
bewijzen, dat de moderne tijd
geheel nieuwe staat vereiste: de
teruggekeerde Duitse
communisten begonnen de hun geleer
de theorie in de praktijk toe te pas
sen. In het westen begon een Ameri
kaanse heropvoeding, die zoals
opvoeding voor het overgrote
voeding is
van Nazi’s
gaan,
moesten
Kaatsland 56 - TeL 5967
HT,/
r’