zaagt beukenstammen
sneker^koerier
Bevolking in Lemmerweg
wijken wil verandering in
„slechte” verkeerssituatie
„Beam fan in keardel”
van
Bruggen in Sneek in september
een uur vroeger open en dicht
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL
Officieel Orgaan
en
Commissie kruispunt ingesteld
IJLST
Hearing trok veel
belangstellenden
NIEUWE SNEEKER COURANT.
COURANT, DRUFHOUTS NIEUWSBLAD
de
U. Bergstra 50 jaar bij Nooitgedagt in Ijlst
A
W SHEtKER HIEUWSBUB^
'i
m i
v XT
1^*
f SNEEKER NIEUWSBLAD
BEWONERS WOUDSTRATEN NIET VEEL
WIJZEROVERVERLOOPOOSTTANGENT
gesproken
aan
(Vervólg op pagina 3)
(Foto Studio Ger Dijs).
Verschijnt:
maandags en donderdags
stedebowwfcwndifire ir. Wang, links
naast hem stedebouwkundige ir. R.
Rodenburg, naast deze de directeur
van gemeentewerken, de heer G. J.
de Boer. Rechts naast de heer Wang
luisteren burgemeester B. van Haer-
sma Buma, wethouder H. A. Schol
ten, secretaris K. Koster en wethou
der J. P. de Vries. Uiterst links wet
houder H. Pheifer. De rechterkaart
is het voorontwerp waar alles om
draaide. De hearing vond plaats in
de muziekschool.
(Foto Studio Ger Dijs).
De mensen achter de tafel infor
meerden de geïnteresseerde Snekers
over het voorontwerp Structuurplan
Sneek. Met de microfoon in de hand
UITGEVERS:
Drukkerij H. Doevendans b.v.
MAANDAG 13 MEI 1974
129ste JAARGANG No. 38
ADMINISTRATIE:
Singel 17, Sneek, Postbus 11
Telefoon 05150-1,233
Kantooruren maandag t.e.m.
vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur
Na kantooruren telefoon 1,231,
1,235, 221,7 Gironr. 932730
Banken: Rabobank en Amro-
bank te Sneek.
DU blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan-huls in
GAASTERLAND, SLOTEN e.o
De heer J. Douma speldt in zijn hoe
danigheid van vertegenwoordiger van
het departement Sneek van de maat
schappij van Nijverheid en Handel, de
heer U. Bergstra de gouden draagspeld
op. De speld wordt uitgereikt aan hen
die vijftig jaar bij eenzelfde bedrijf werk
zaam zijn geweest. Dat was het geval
bij de heer Bergstra, die een halve eeuw
bij de koninklijke fabrieken J. Nooitge
dagt en Zn. b.v. te IJlst werkzaam was.
(Foto Studio Ger Dijs).
FUNDAMENT
De heer J. Douma, vertegenwoordiger
van het departement Sneek van de
Maatschappij voor Nijverheid en Han-
Het zilt de bevolking hoog. Men wil
verandering. Men duldlt geen uitstel.
Sommigen zijn zelfs instaat om ille
gaal een verandering af te dwingen,
stenen te gooien, sit-ins te organiseren.
Dit alles om een volgende catastrofe
te voorkomen en uit eigen lijfsbehoud.
De situtaie is bijzonder gespannen en
vraagt een antwoord, een oplossing, al
dus werd gezegd.
FOTOREDAKTIE:
Studio Ger Dijs, Grootzand 81
Telefoon 05150-3596
Wil Steunebrink
Telefoon 05150-5323
ABONNEMENTEN
Abonnementsgeld 6,per
half jaar (bij vooruitbetaling)
Postabonnementen f 10,— per
half jaar (bij vooruitbetaling)
ADVERTENTIETARIEVEN
22 ct. per mm., ingezonden
mededelingen 3-dubbél tarief
Bij kontrakt lagere mm-prijs
Men wil het tijdstip van de openings
tijd van de bruggen in de maand sep
tember graag zien vervroegd en wel
van zes tot acht uur ’s avonds. De
openingstijden ’s morgens kunnen onge
wijzigd blijven.
Als reden voor dit verzoek wordt aan
gevoerd, dat het september ’s avonds
De heer die op bijgaande foto
zp trots zijn hond aan de lijn
houdt is de heer H. Konings
veld uit Leeuwarden. Zijn Duit
se staande draadhaar Diana
van Texeleiland won zaterdag
op de clubmatch van de
kynologenclub Sneek en om
streken drie bekers, te weten
de wisselbaker (als beste hond
van de heie match), de beker
voor de beste jachthond
en de beker die de kynoiogen-
club aan de winnaar beschik
baar stelt. De tropheeën wer
den hem overhandigd door de
voorzitster van de kynologen
club, mevrouw J. C. Rozema-
Poutsma, rechts op de foto,
achter de microfoon. Da uitsla
gen van de match zijn elders
in dit blad te lezen.
Voor de nieuwe rondweg zijn reeds
verkeerslichten aangeschafit (West-
hemstraat). Plaats deze verkeerslich
ten op de kruising Lemmerweg-Scher-
hemstraat-Frieswijkstraat en ga onder
de nieuwe rondweg een tunnel aan
brengen. Dit voorkomt de problemen
die nu op de Lemmerwegkruising
spelen en daar ter plaatse in nog gro
tere mate zullen gaan spreken in de
toekomst. Een spoorwegovergang, een
brug over de Geeuw en dan nog ver
keerslichten zullen verkeersopstoppin
gen niet kunnen voorkomen zo werd
gezegd. (Vervolg op pagina 3)
De bewoners van de Lemmerwegwijken (oost-west en Tinga) hebben in de
vrijdagavond gehouden vergadering hun grote ongerustheid uitgesproken over
de verkeerssituatie op het kruispunt Lemmerweg-Frieswijkstraat-Scherhem-
straat. Er is zelfs een „commissie kruispunt” ingesteld op deze vergadering.
Deze commissie zal zich verder in overleg met de gemeente bezighouden
met de problematiek van de Lemmerwegkruising. Deze commissie heeft een
brief gericht aan burgemeester en wethouders van Sneek, waarin vele alter
natieve oplossingen worden aangegeven, met daarbij een kaartje zoals men
de juiste oplossing van het probleem ziet- De vergadering was samengesteld
uit vertegenwoordigers van alle kleuterscholen en lagere scholen uit de Lem-
merweg-Oost, Lemmerweg-West en Tinga, de Raad van Kerken te Sneek,
een aantal ouders van leerlingen van bovengenoemde scholen en een aantal
bestuursleden van de Wijkvereniging Lemmerweg-West.
Voorts was de vergadering van me
ning dat de hier bestaande onveilig
heid niet langer geaccepteerd kan
worden gezien het feit dat hier in vijf
weken zeven ongevallen plaatsvonden,
waarbij bleek dat 80 procent van deze
ongevallen veroorzaakt werden door
personen uit Sneek of de naaste omge
ving van Sneek. De vergadering ver
toonde grote bezorgdheid-
bood. Daarbij werd verwezen naar een
schrijven aan de Minister van Verkeer
en Waterstaat (1964) en een schrijven
van 5 maart 1973 aan de Hoofdinge
nieur van Rijkswaterstaat.
De vergadering was unaniem van me_-
ning dat, gezien het feit dat in de af
gelopen 10 jaar geen passende oplos
sing gevonden kon worden voor dit
steeds omvangrijker wordende pro
bleem, het nu de hoogste tijd is om
te komen tot een zeer efficiënte aan
pak van dit probleem op een zo kort
mogelijke termijn, waarbij de veilig
heid van deze kruising gewaarborgd
is.
al zo vroeg donker is, dat diegenen,
die op de zondag van de watersport
genieten, in hun streven om voor don
ker thuis te zijn, worden belemmerd,
doordat zij eerst om zeven uur ’s
avonds de bruggen kunnen passeren.
Burgemeester en wethouders menen
dat het verlangen om de openingstijden
te vervroegen alleszins redelijk is. Het
is niet alleen prettig voor de plezier-
vaarders tijdig thuis te kunnen zijn,
maar het is voor de betreffende brug
wachter ook zinvoller, dat hij niet ge
noodzaakt is op zijn post te blijven
zonder dat van zijn diensten gebruik
wordt gemaakt, aldus het college.
De beide zeilverenigingen in Sneek
hebben bericht, dat zij een verande
ring van het sluitingsuur graag on-,
dersteunen.
del had een vererend getuigschrift
meegenomen, met de daarbij behoren
de gouden draagspeld. Hij overhan
digde beide aan de heer Bergstra,
echter niet dan nadat hij even geci
teerd had dat het getuigschrift wordt
uitgeredkt aan hen die langdurige trou
we dienst aan een bedrijf hebben ge
toond. De heer Douma ging ook nog
(Vervolg op pagina 3)
De oplossing zal gezocht moeiten
worden in het plaatsen van ver
keerslichten en niet in het plaatsen
van nog meer borden die de ver
keerssituatie op zich nog verwarren
der maken aldus aanvyezigen. In
aansluiting hierop kwam de volgen
de suggestie naar voren:
Met de woorden: „Ik ha jo altyd
in beam fan in keardel foun, in
rots yn ’e branning, in sympathyke
meiwurker. Ik hoopje' dat jo hjir
noch in soun bést lést jier hawwe”,
overhandigde de heer A. Nooitge
dagt zijn jubilaris een enveloppe met
inhoud, terwijl hij aan mevrouw
Bergstra een bloemetje gaf.
In de kantine van de koninklijke fabrieken J. Nooitgedagt en Zn bv te IJlst
herdacht de heer U. Bergstra vrijdagmiddag dat hij vijftig jaar geleden als
werknemer op de fabriek was aangenomen en dat hij gedurende de daarop
volgende halve eeuw Nooitgedagt altijd trouw was gebleven. De prestatie
van de heer Bergstra begint zo langzamerhand uniek te worden, want niet
velen zullen het nog beleven vijftig achtereenvolgende jaren bij één en de
zelfde werkgever in dienst te zijn, meende direkteur A. Nooitgedagt.
Een grote deputatie uit het Sperk-
hem en met name uit de Woudstraten
heeft het de leden van de werkgroep,
die het voorontwerp structuurplan
Sneek hebben voorbereid, niet gemak-
kelijk gemaakt. Zij waren naar de in
formatieve hearing over dit plan ge
komen om eens te horen hoe het in
de toekomst met hun woonomgeving
zal komen. Er is een tangent gepro
jecteerd om een gedeelte van de bin-
r ‘.ad van verkeer te ontlasten, en
dat tangent loopt door één van de
Woudstraten. Op een bepaald moment
was het zelfs zo dat de directeur
van gemeentewerken, de heer G. J.
de Boer, én de burgemeester
De heer Bergstra, die volgend jaar af
scheid moet nemen wegens het berei
ken van de pensioengerechtigde leef
tijd, krijgt al het hout dat de fabriek
ingaat in z’n vingers. Vroeger stond
hij aan de draaibank wieletjes te ma
ken, nu zaagt hij beukenstammen. Di
recteur A. Nooitgedagt had het alle
maal eens uitgerekend en was tot de
conclusie gekomen dat Bergstra zo
langzamerhand een bos van 10.000
bomen opgezaagd heeft: ongeveer
1.100 bomen per jaar.
G.
van
Sneek, de heer B. van Haersma Bu
ma. op het podium in de aula van de
Muziekschool tracé’s stonden aan te
wijzen.
REDAKTIE:
Singel 17, Postbus 11
Telefoon 05150-5169 b.g.g.
3779, L. Jellema, redakteur
Bij burgemeester en wethouders van
Sneek is aangedrongen om de ope
ningstijden van de Woudvaartsbrug,
de Lemmerbrug, de Harinxmabrug en
de Oppenhuizerbrug in de maand sep
tember enigszins te wijzigen. Deze
bruggen zijn op zondag geopend tus
sen half acht en negen uur ’s mor
gens en tussen zeven en negen uur ’s
avonds, gedurende de maanden mei
tot en met september.
Hiernaast is van de zijde van VOO
telefonisch adhesie betuigd. Ook de
heer Pieters ma projectleider van de
Stichting Open Bejaardienwerk deelde
mee dat bejaarden uit beide wijken te
kennen hebben gegeven dat het over
steken op de kruising Lemmerweg-
Scherhemstraat-Frieswijkstraat veel
risico’s met zich meebrengt en een
verbetering van de veiligheid noodza
kelijk achten.
In eerste instantie werd
over de in het verleden ondernomen
stappen in verband met de gevaren
die voornoem.de kruising toen reeds
I
J
4