Algemene beschouwingen
I
Wie zit waar?
Plattegrond raadszaal Sneek
over
algemene beschouwingen
o
GASWACHT
c J
Waterleiding-toneven verhoogd
De begroting
Huishoudboekje
0,95
90,60
0,91
0,84
0,81
678,60
0,68
1.261,80
1.860,—
0,61
0,58
4.475,40
0,56
6.487,20
0,54
0,51
Progr.
CDA
publieke tribune
W
Pagina 2-5 december 1974
„UIT DE MARKTSTRAAT”, voorlichtingsorgaan van de gemeente Sneek
50 m3 per jaar
54,60
1,08 per m3
60 m3
61,20
1,02
80 m3
75,60
100 m3
150 m3
126,60
200 m3
162,—
300 m3
235,20
0,78
500 m3
375,—
0,75
1.000 m3
2.000 m3
0,63
ft
3.000 m3
0,62
4.000 m3
2.427,60
6.000 m3
3.451,20
8.000 m3
12.000 m3
20.000 m3
10.280,40
M
orgaan
dat het toezicht op de gemeentebesturen uitoefent,
J. Jonkers
R. Tuinstra D.A.W.v. d. Burgt Drs. D. Dijkstra
PvdA
PvdA
PvdA
PvdA
CPN
C. Meijer
taakverdeling B en W:
Progr.
W. T. de Boer
Sneek
PvdA
B. Holtrop
Sneek
CDA
VVD
H. Pheifer
VVD
G. J. v. d. Scheer
H. Postma
FNP
CDA
R. Reinsma
PvdA
CDA
worden
CDA
J. Ytsma
CDA
CDA
CDA
CDA
B. de Vries
A. Gerrits
H. Kuiper
J. D. Brouwer
pers
kingen voldoende beantwoord, en komt
u
J
D. A. Berg
wethouder
Drs. G. Middeldorp
gemeentesecretaris
H. A. Scholten
wethouder
Bij een verbintenis
voor een maximum-
verbruik van:
Het is een verhoging met een vast bedrag geworden, namelijk
7 cent per m3. Per 1 januari is de abonnements-prijs nu 3,15
per maand. De tarieven zien er zo uit.
Wordt
betaald
per jaar:
algemene zaken,
planning en coördinatie,
financiën en economische zaken
(w.o. gas- en waterleidingbedr.),
regiozaken.
sport, recreatie en toerisme,
culturele zaken,
sociale werkvoorziening,
personeelszaken.
ruimtelijke ordening en
stadsvernieuwing, volkshuisvesting,
openbare werken, gerneentereiniging,
slachthuis,
keuringsdienst en marktwezen.
sociale zaken,
maatschappelijke dienstverlening,
bejaardenzorg, samenlevingsopbouw,
jeugd- en jongerenwerk.
En voor het
verbruik boven
het maximum:
D. Y. W. de Graaff-
Nauta
wethouder
Mr. B. v. Haersma Buma
burgemeester
W. Unema-Ehlhardt
wethouder
onderwijs, volksgezondheid,
milieuzaken en voorlichting.
E. A. M. Lampe-
de Vries
De gaswacht beschikt over gespecia
liseerde apparatuur en vakbekwaam
personeel. Dit alles staat tot uw be
schikking. Maakt u er gebruik van
door een abonnement af te sluiten, te
lefonisch of door het insturen van het
formulier dat u heeft ontvangen.
Hier op papier lijkt het nu eentonig
te worden, maar dat is het in prak
tijk beslist niet. De in tweede ter
mijn gemaakte opmerkingen worden
weer door burgemeester en wethou
ders beantwoord. Daarop kunnen de
raadsleden weer reageren.
den denken over de plannen voor
toekomst die door burgemeester
wethouders worden voorgesteld.
Zaken die meerdere jaren meegaan
en waarvoor de gemeente geld moet
lenen staan in een aparte afdeling
van de begroting, de kapitaaldienst.
De rente en de aflossing (de af
schrijving) en alle andere dagelijk
se uitgaven staan in de gewone
dienst.
Ieder jaar moeten burgemeester
wethouders aan de
Soms is er dan nog een derde of een
vierde ronde.
TOTAALBEELD
Een langdurige maar interessante
raadsvergadering is dan weer achter
de rug. Een openbare raadsvergade: ig
waarin men als burger een totaalover
zicht heeft kunnen krfjgen van wat er
in de gemeente gebeurt en gebeuren
gaat en hoe de verschillende fracties
en raadsleden uit de gemeenteraad
daar over denken.
In een vorige „Uit de Marktstraat” hebben we u van alles verteld over de nieuwe gemeenteraad. Door
ruimtegebrek kwamen we er nog niet toe om u te vertellen wie nu precies waar achter de tafel z t. Daar
om drukken we hier het plattegrondje van de raadszaal af. Wanneer u een openbare raadsvergadering
bezoekt en dat zou u toch eens moeten doen, krijgt u zo’n plattegrondje uitgereikt.
Ongetwijfeld heeft u de publicaties
over de Gaswacht gelezen. In Uit de
Marktstraat heeft een uitgebreid ar
tikel gestaan, terwijl bij uw gasnota
een folder werd ingesloten.
Vanwege de sterk gestegen kosten bleek het noodzakelijk om
de waterleiding-tarieven te verhogen. De laatse verhoging was
op 1 januari 1972.
Mochten er toch nog vragen blijven
waarop u een antwoord wilt heb
ben, dan kunt u de Gaswacht be
reiken op tel. nr. 05150-5083. U kunt
ook telefonisch een abonnement af
sluiten wanneer uw inschrijfformu
lier is zoekgeraakt.
een democratisch land en
- - X-—- uav ouinvi.. ux/
begroting vormen ook is, hoeveel rekenwerk het ook mag zijn om tot eer.
verantwoorde opstelling van de rijen cijfers en getallen te komen, met het
opmaken van de begroting ben je er nog niet. Terecht, want Nederland is
eerst als de gemeenteraad het eens is met alles
wat in de begroting staat is de zaak voorlopig in kannen en kruiken. Voor
lopig, want uiteindelijk moeten Gedeputeerde Staten, het provinciaal
dat het toezicht op de gemeentebesturen uitoefent, de begroting nog goed
keuren.
De gaswacht is geen onderdeel van
het gasbedrijf, maar een coöperatie
ve vereniging van particuliere instal
lateurs. Er is wel een nauwe samen
werking tussen het gasbedrijf en de
gaswacht.
Misschien bestaan er nog vragen over
de diensten en de werkzaamheden die
de gaswacht voor u kan verrichten en
de tarieven daarvan. Om dit nog eens
goed uit de doeken te doen wordt bin
nenkort huis aan huis een speciale
„Onderhoudskrant” bezorgd. Daar
in wordt het dienstenpakket nader
toegelicht. Ook zijn daarin do wenken
van de landelijke actie „Vlam attent”
opgenomen.
MAANDAG 9 DECEMEBER,
TWEE UUR s MIDDAGS
De openbare raadsvergadering met
als agendapunt de behandeling van de
gemeentebegroting begint. De voorzit
ter stelt de begroting aan de orde en
geeft gelegenheid tot het houden van
„algemene beschouwingen”. Hiervoor
vragen meestal eerst de fractieleiders
van de politieke partijen in de ge
meenteraad het woord. Later zullen
ook de andere raadsleden zich in de
discussie mengen. Na de „eerste ron
de” antwoorden burgemeeniter en wet
houders. De burgemeester gaat in op
alle zaken die tijdens de algemene be
schouwingen aan de orde zijn geko
men en die tot zijn speciale werkter
rein behoren. Dan komen de wethou
ders aan bod die ingaan op de punten
uit hun portefeuille. Daarna is het
woord in tweede termijn weer aan de
leden van de gemeenteraad. Voor de
vuist weg haken zij in op de antwoor
den van burgemeester en wethouders.
Het kan zijn dat de raadsleden vinden
dat het antwoord onvoldoende is ge
weest, of dat ze bijzonder gelukkig
zijn met het antwoord dat ze hebben
gekregen. Het is ook mogelijk dat ze
het met het antwoord op hun vragen
en opmerkingen niet eens zijn.
Uw eigen veiligheid wordt er mee ver
hoogd, terwijl het langer meegaan
van de apparaten en een zuiniger
branden een kostenbesparing oplevert. Tenstatte zijn alle
vragen en opmer-
Het is de moeite waard.
Het beleid van het dagelijks bestuur,
burgemeester en wethouders, wordt
beoordeeld. Soms is dat lovend, soms
kritisch, of wordt in de vorm van een
motie een uitspraak gevraagd. Vaak
mond het betoog uit in aanbevelingen
voor de toekomst. Al die redevoerin
gen zijn tijdrovend, maar daarom nog
niet saai. Want het hele gemeentelij
ke wel en wee van het afgelopen jaar
en de ideeën voor de toekomst worden
in één keer geëtaleerd.
De gemeentebegroting is klaar, en
ook dit jaar weer sluitend. Dat bete
kent dat de uitgaven gelijk zijn aan de
inkomsten. Akkoord, dat ging niet zo
maar, maar uilteindelijk lukte het
toch. Het eindbedrag van de begro
ting komt uit op bijna 40 miljoen gul
den. Voor dit bedrag kan de gemeente
niet alles, maar toch nog wel veel doen.
Op maandag 9 december behandelt
de gemeenteraad vanaf twee uur
’s middags en vanaf half acht
’s avonds in het openbaar de begro
ting. Dan zal blijken hoe de raadsle
de
en
BESTUURLIJK HOOGTEPUNT
De behandeling van de begroting door
de gemeenteraad is niet zomaar één
van haar vele agendapunten. Het is
hét punt van een aparte vergadering-
Het gebeurt dit jaar op maandag 9
lecember in een speciale openbare
raadsvergadering die al om twee uur
s middags begint en waarschijnlijk tot
laat in de avond doorgaat. Niet voor
niets is daar zoveel tijd voor uitge
trokken.
Velen zien, terecht, zo’n begrotingsbe
handeling als één van de belangrijkste
momenten in een jaar gemeentebe
stuur. Het gaat daarbij niet in de
eerste plaats om alle cijfers en cijfer-
tjes, maar meer om het gevoerde be
leid en het beleid voor de toekomst,
dat uit al die cijfers valt af te lezen.
Moet er voor een bepaald onder
deel meer geld beschikbaar komen of
moet er minder geld voor uitgetrok
ken worden, waardoor er voor andere
zaken geld vrij komt?
Niet gebonden aan het schema van
een vergaderagenda kunnen de leden
van de raad hun mening geven over
het beleid voor het komend jaar.
De ontwerp-gemeentebegroting voor 1975 is klaar. Burgemeester en wethou
ders hebben bekeken hoeveel of hoe weinig geld er dit jaar in de gemeente
lijke schatkist stroomt en er is een prognose gemaakt van de uitgaven die
te verwachten zijn. Hoe indrukwekkend de stapel boekwerken die samen de
t een
de begroting zelf aan de orde. Daar
over heeft de raad, verdeeld in twee
secties, al eerder vergaderd. Het re
sultaat van die schriftelijke voorbehan
deling, het stellen van vragen, hebben
de raadsleden in de vorm van een
boekwerkjéi, „Sectieverslag en memo
rie van antwoord gemeentebegroting
1975” voor zich. Dat rapport vormt
de leidraad voor het gesprek over de
begroting. Wanneer de begroting door
de gemeenteraad is vastgesteld, ac
toord bevonden, wordt de vergad ing
gesloten nadat er soms nog een paar
financiële voorstellen aan de orde zijn
geweest die vaak in direct verband
staan met de begroting (begrotings
wijzigingen in verband met reeds dbor
de raad genomen besluiten).
In die aanbiedingsbrief, die iedereen
kan komen inzien in het informatie
centrum, geven burgemeester en wet
houders algemene beschouwingen
over het te voeren beleid, blikken zij
terug en schetsen ze globaal het be
leid voor de toekomst. Daarom is die
aanbiedingsbrief eigenlijk het boeiend
ste deel van de begroting. De begro
ting zelf is een soort huishoudboek.
Aan de ene kant staat in een groot
aantal posten wat er aan inkomsten
wordt verwacht. Aan de andere kant
staat wat er zal kunnen worden uit
gegeven en waaraan.
Het bedrag dat in 1975 besteed kan
lijkt hoog maar het is na
tuurlijk nooit voldoende om er naast
de uitgaven van iedere dag ook nog
de bouw van scholen en de aanleg van
sportvelden uit te betalen. Om maar
eens een paar dure zaken je noemen.
Voor al dit soort zaken die meerdere
jaren gebruikt kunnen worden leent de
gemeente geld. De rente en de aflos
sing worden uit de normale inkomsten
betaald.
en
gemeenteraad
voorleggen hoeveel in het komende
jaar kan worden uitgegeven en waar
aan. De raadsleden krijgen daarbij
een aantal boeken met cijfers en een
brief, nogal een dikke.
-r
1
-
fa