njpd ©e Wijnbcrs Sneker CDA-verband gaf een verklaring uit Optreden Dubliners: koude zaal en een dronken gitarist ft E? igi» y o ^Ti d M IVstaurant Kursisten eksposeren werken tijdens afsluitend eksamen HL ''lil lil YAMAHA Scrv ce Centrum BAKKER BV Sneek Woudvaartkade 21 tel.05150-12253 SO® IBB; I INGEZONDEN Grote keus „Gelijkheid” Intimiteit en romantiek sinds de 17e eeuw... waar gesprekken bp gang komen, waar oude relaties worden verstevigd en vriendschappen worden bevestigd... yx iiBii fa» I whk w 1 ?■/-. -s.'fe| Pagina 3 SNEEKER NIEUWSBLAD - Maandag 7 mei 1979 het CDA. Als kamerlid dient men niet te zitten op de Sneek. ÈS Een moment uit het kons Miners, waarbij de gitarist blijkbaar teveel aan Bacchus Ai!*: KONSEKWENTIES TREKKEN De kamerleden van het CDA zijn in eerste instantie gehouden aan dat waartoeze ver kozen zijn: nJ. zo goed mogelijk te zorgen voor de realisering van het CDA-program en het regeerakkoord. Ligt dat voor hen te bezwaarlijk, dan dient men daaruit de kon- sekwenties te trekken. In deze formatie was het de derde keer dat er voor publiek gespeeld werd. De groepsleden zijn echter dusdanig op elkaar ingespeeld door ettelijke malen oefenen èn dezelfde achtergrond èn geschiedenis te hebben dat ze voor een fijne avond (in mijn geval afronding van de avond) konden zorgen. T.H Marktstraat 23 onder nieuwe Sneek, tel 12421 direktie! muzikale richtingen te kombineren, zoals Surinaamse invloeden vermengd met caraï- bische, braziliaanse jazz of funk karakters. Zo ontstaat een ..music for the soul”; mu ziek om je van alles bij voor te stellen, en je aan over te geven. U kent vast wel die films over de jungle, men in een kleine prauw de snel- Bruids japonnen Aparte bruids- kamer Vanuit het CDA-zelf is het niet gewenst een stoel van de regering, maar evenmin in de handreiking te bieden aan die krachten, welke van buitenaf pogen de christen democratische eenheid te keren. De christe lijke groeperingen binnen het CDA hebben trekker zal zijn en of het al dan niet gewenst tijdens de jaren van hun bestaan over duidelijk aangetoond een g litiek te kunnen voeren. Vele personen kunnen met ere worden genoemd. In de «jf Redelijke prijzen De mooiste bruids japonnen vindt u bij: Naar aanleiding van de 1-mei viering sprak de heer Dick Berg zulke mooie woorden over „gelijkheid” dat de P.v.d.A. zo hoog in’t vaandel heeft. Daar heb ik me toch wel even kwaad om gemaakt! Als de heer Berg de mensen nü ook eens gelijk behandelt dan klinkt het nog een beetje geloofwaar dig. Wij hebben zeven jaar met een woon ark in de Woudvaart gelegen, maar moes ten de ligplaats vrij maken. Ik heb de heer Berg nog gevraagd of hij echt geloofde dat de Woudvaart schoon blijft als de arken weg zijn. „Ja natuurlijk, als uw ark er niet mag liggen dan kunnen we natuurlijk niet toestaan dat er een ander gaat liggen. „U kunt er zeker van zijn dat die plaats vrij blijft!” Nu zou ik graag willen dat de heer Berg even langs de Woud vaart fietst en als hij de boel daar bekeken heeft ou ik wel graag eens ho ren wat hij met „gelijkheid” bedoelt. M. Feenstra-Leeuwenkamp Scherwolderhemstraat 58 Sneek. vrije keuze oe heer Dijkstra voegde daar aan toe dat de overheid deze kursus nog steeds niet officieel erkend, zodat het diploma geen lesbevoegdheden geeft. „Maar er is blijk baar genoeg animo om op deze wijze de kreatieve handvaardigheid te vergroten. In september gaat de nieuwe kursus weer van start met als docenten E. Tiel Groenestegen en mevrouw J. Theunissen. (Foto Studio Ger Dijs). De muzikale bezetting van de Dubliners is sumier: banjo, viool, gitaar, tin pipes en luit en natuurlijk de zang. Daarmee werden nummers als Daisy Riley, Don’t join the british army en The town I loved so well uitgevoerd. Instrumentaal werden de nodige jigs en reels ten geho re gebracht. Als ik echter de Dubliners op hun werkelijke waarde binnen volks muziek vertolkers moet sphatten dan is dat gering. Externe faktoren, de drank was in de man. een koude zaal, het langdurig staan, zullen daarbij misschien een rol in mijn oordeel spelen. Holland Telstar, organisator, had misschien rekening kunnen houden met de kou. Het was, zo zei men, in de regie vergeten. „Voor eventuele toekomstige kon- serten”, zo zei H. T., „zou er zondermeer verwarming en een duizend stoelen aanwe zig moeten zijn”. Dat zal een hele vooruit gang zijn bij een folkkonsert. waar de koffie geurt (Elsevier) en een aperitief een voortreffelijke maaltijd inleidt1 De ritme-sektie van dit trio werkte veelal ondersteunend. Hoewel het improviserende musici zijn, hield de bassist zich strak aan zijn schema. Voortdurende herhaling van loopjes werkten als een uurwerk op de groep. Tegenover de gebondenheid van de bassist gedroeg de drummer zich aanzien lijk vrijer. Hij werd hierin ook gesterkt doordat Ronald met allerlei percussie- instrumenten zoals chinees blok, kleine trom, conbels enz. voortdurend een gevecht aanging met de drummer. De bassist bleef hier koud onder. Zowel op de kontra-bas als de elektrische bas liet hij zichz moeilijk verleiden tot de eskapades met Ronald en Dennis. Het is in de afgelopen jaren gebleken, dat juist in de lagere partij-organen en volks vertegenwoordigingen vanwege elkanders goede inbreng de samenwerking zo goed funktioneert. Daarom is het gebrek aan eensgezindheid in de top - zowel onderling intern, als naar buiten - zeer teleurstellend voor de vele harde medewerkers, die in het zetel van het^CDA-bestuur. De partij- grondvlak werken aan de éénwording van organen en vooral de leden aan dè basis het CDA. zullen wel bepalen wie de geschiktste lijst- Bestuur CDA-Verbond-Sneek zag de film in je gedachten en hoorde werkelijke geluiden. Muziek met een wisse lend karakter. Soms zo rustig als de Rijn, dan weer dreigend als het naderen van een waterval en zo plotseling als een in de mist opdoemend rotsblok, die de prauw door mid den scheurt. De fluit van Ronald vertolkte al deze beelden. Op zaterdag 12 mei wordt in Dronten ter introduktie van de permanente Flevo- hofekspositie een klederdrachtendag gehouden, waar ruim 160 mannen, vrouwen en kinderen, Nederlandse kle derdrachten uit heden en verleden tot in detail zullen showen., al deze men sen verlenen die dag geheel belange loos hun medewerking aan het projekt Wereldkinderen. Zelden zal een zo vol ledige show van Nederlandse kleder drachten te zien zijn geweest. Het unie ke karakter van de show zal ongetwij feld nog worden versterkt door de aan wezigheid van de vele toeschouwers in klederdracht en ’n aantal beoefenaren van oude ambachten, waaronder een klompenmaker, een vlas- en wol- spinster en een kantklosster.Folkloris- tische dansgroepen in authentieke kos tuums zullen dansen opvoeren uit Zee land en Salland. REPERTOIRE DUBLINERS De Dubliners, hoe kan het ook anders, komen uit Dublin, hoofdstad van Ierland, waar de godsdienststrijd in alle hevigheid voortgaat. De Dubliners zingen over verga ne tijden (the town I loved so well) en lijken zich niet druk te maken over het heden. Een keuze maken ze wel. De leren zijn voort durend onderdrukt, zeggen ze, door land heren of politci. Maar hoe lang dat ook gebeurt, eens loopt de emmer over en dan heb je rebellie. De Ieren vechten voor hun eigen natie, hun land, hun eigen geschiedenis. De ierse volkskunst is een weerspiegeling van die strijd, een strijd voor vrijheid. De liederen van de Dubliners gaan hier veelal over. Als.de songs echter aan elkaar gepraat worden komt er geen duidelijke stelling- name in de huidige strijd. Het lijkt mij dat dergelijke publiekstrekkers een funktie kun nen hebben in het duidelijk maken van politieke situaties. SURINAAMSE JAZZ-GROEP Ronald Snijders, Pablo Nahan en Dennis Breidel, verzorgden in het Bolwerk een kon sert in geheel andere sfeer. De sfeer van een grote huiskamer met in de hoek een paar Het bestuur van het CDA-Verband te Sneek heeft gemeend de volgende verklaring ter algemene kennis te moeten brengen: „Op de CDA-jaarvergadering van 29 maart te Sneek werd van harte ingestemd met een getuigenis over de recente ontwikkelingen in het CDA. Eenstemmig was men van oordeel, dat bepaalde uitlatingen van enkele CDA- vertegenwoordigers aan de top op die manier het CDA niet versterken en de fusie op korte termijn eerder in de weg staan dan bevorderen. Bij deze gelegenheid werd een tentoon stelling van de werken van de afgelopen twee jaar met verplichte-, en i technieken aan het oog van een kritisch publiek vrijgegeven. Veel van deze kreativi- teitsuitingen lagen op het vlak van de tekstiele werkvormen en beeldhouwwerkjes van klei. Tot de verplichte materialen be hoorden ondermeer hout, papier/karton. Het doel van deze kursus was volgens kursusleider en bestuurslid van het VOBK. de heer H.H. Dijkstra, mensen in kursus- vorm op te leiden voor hetwellfare” werk. Degenen, die de ongeveer vijftig lessen met sukses afgerond hebben, kunnen dan in het bejaard en werk, ziekenhuizen en andere in stellingen de verworven kennis aanwenden om de’ mensen op het kreatieve vlak te begeleiden. Ook zullen, naar het laat aan zien, enkele moeders op kleuterscholen of lagere scholen helpen met de handenarbeid lessen. Eén van de eksamenkandidaten ver klaarde dat zij, in haar woonplaats Wor- kum, zal proberen vrouwen aan te zetten tot het maken van wandkleden. Na twee jaar intensief met de kreativiteits- IEDEREEN KAN DAT kursus bezig geweest te zijn, sloten twaalf zeggen deze vrouwen weleens: Kon ik dames afgelopen zaterdag die periode af met maar. Ik wil ze laten zien dat bijna een theoretisch en praktisch eksamen in het iedereen dat kan. Misschien moeten ze wat Vormingscentrum aan de IJlsterkade in stimulans hebben. Alleen vind ik het jammer dat de vervolgkursus nog niet in Friesland bestaat. Wel in andere delen van Nederland, maar dat is té ver weg". is tevoren afspraken te maken met andere goede sociale po- partijen. Voortijdige uitspraken van indivi- duele kamerleden scheppen alleen maar verwarring en doen het CDA en vooral de uitvoering daarvan is men heus niet overge- fractie, waarvan ze deel uitmaken, geen leverd aan anderen en zeker niet aan hen, goed. die menen andersdenkende medeburgers bijvoorbaat van samenwerking te kunnen uitsluiten. Ons uitgedaagd worden ligt in datgene, wat ons vanuit het Evangelie ten diepste beweegt en niet in de rode lap, welke ons veelal ten onrechte wordt voorge houden. Het is niet reëel en het getuigt niet van goede trouw ten opzichte van de partners in het CDA, als het geheel van wat tot nu toe is bereikt (zie bijv, het ontwerp- CDA-fusie-protocol) afhankelijk wordt ge steld van persoonlijke teleurstelling in kabi net, in fraktie en/of in achterban. Niet een „kijken naar wat achter je ligt” is reden de fusie te vertragen, maar „een vooruitzien naar wat nog gedaan moet worden” is veeleer aanleiding de fusie te bespoedigen! Het offer van zichzelf wegcijferen kan geen der groeperingen binnen het CDA „evange lisch” vreemd zijn, om van de roep tot eenheid nog maar niet te spreken. Aan de zelfkant van de maatschappij vertoeven de mensen die menen artistieke talenten te hebben. We hebben daar vele voorbeelden van: Janis Joplin, heroïne-gebruikster, Herman Brood, speed freak, Alice Cooper, alkoholist. Oorzaak en gevolg zijn vaak niet te achterhalen. Het is gemakkelijk om te zeggen dat de roem hun boven het hoofd steeg. Je kunt even gemakkelijk zeggen dat door het gebruik van deze middelen deze mensen tot artistieke daden kwamen. Veroordelen helpt niet. Maar waarom nou een dergelijk verhaal? Omdat drugs, in dit geval alkohol, het konsert van de Dubliners beheerste. De zanger en banjo-gitarist van de Dubliners familieleden, die muziek maakten om de rest kon in de eerste set net twee nummers te amuseren. Oorspronkelijk een viermans- spelen. Daarna heeft hij nog een hele tijd formatie, nu gereduceerd tot Ronald op naast een glas chocomel staan wiebelen om percussie en fluit, Pabio op contra-bas en vervolgens te verdwijnen. elektrische bas en Dennis op drums. De Holland Telstar hierover: „Kijk, de arties- piano ontbrak. ten hebben vaak hun problemen. Look Deze surinamers, allen geboren rondom heeft veel gedronken, maar is nu aan het Paramaribo, proberen hun muziek zo oor- afkicken, en daardoor voelt hij zich niet spronkelijk mogelijk te houden. Dit houdt Soe^ in dat zij zich niets aantrekken van de har- Oké, dat kan. Voor mij leek hij dronken en monieleer zoals die ons westerlingen bekend dat kun je niet maken voor een publiek van is Ronald Snijders probeert wel verschillende tweeduizend man, die allemaal twintig gul- den neer moeten tellen. Je ontkent daarmee het publiek, dat komt om de muzikale prestaties. De rest van de groep wist zich gelukkig beter te handhaven. Met een geïm proviseerd repertoir wisten ze het publiek toch nog te boeien, hoewel het niet tot een massaal meedeinen kwam. De Dubliners hebben de ierse folk populair waarbij gemaakt. Het woord zegt het al: populair, stromende rivier af vaart. Probeert u zich Dat is aan de ene kant gunstig: Veel eens de muziek voor te stellen, die daarbij mensen komen in aanraking met volks- wordt gespeeld. Dan zit u al aardig in de muziek uit Ierland. Aan de andere kant Er richting van Ronald Snijders. Het omgekeer- zijn zoveel konsessies gedaan om het geluid de gebeurde bij het konsert met Ronald. Je aan het westerse publiek aan te passen dat vertolkers van werkelijke folk muziek in het gedrang komen. Mensen en groepen als de Tannahill Weavers, Ossian, Frank Quintan, Crackerhash trekken geen tweeduizend mensen, terwijl ze in staat zijn om zeer zuiver folk muziek te brengen. Deze men sen zullen ook nooit die bekendheid van de Dubliners krijgen, want: Folkmuziek is mu ziek zoals de Dubliners die maken. Het verschil is ook te merken, het publiek zong mee, vroeg om bepaalde liederen. ■J 7 - 11 banjo-speler *.9^ nM>u

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1979 | | pagina 3