njpd
©e Wijnbcrs
Sneker CDA-verband
gaf een verklaring uit
Optreden Dubliners: koude
zaal en een dronken gitarist
ft
E?
igi»
y o
^Ti
d
M IVstaurant
Kursisten eksposeren werken
tijdens afsluitend eksamen
HL
''lil
lil
YAMAHA
Scrv ce Centrum
BAKKER BV Sneek
Woudvaartkade 21
tel.05150-12253
SO®
IBB;
I
INGEZONDEN
Grote
keus
„Gelijkheid”
Intimiteit en
romantiek
sinds de 17e eeuw...
waar gesprekken bp gang komen,
waar oude relaties worden verstevigd
en vriendschappen worden
bevestigd...
yx
iiBii
fa»
I
whk w
1
?■/-. -s.'fe|
Pagina 3
SNEEKER NIEUWSBLAD - Maandag 7 mei 1979
het CDA.
Als kamerlid dient men niet te zitten op de
Sneek.
ÈS
Een moment uit het kons
Miners, waarbij de gitarist
blijkbaar teveel aan Bacchus
Ai!*:
KONSEKWENTIES TREKKEN
De kamerleden van het CDA zijn in eerste
instantie gehouden aan dat waartoeze ver
kozen zijn: nJ. zo goed mogelijk te zorgen
voor de realisering van het CDA-program en
het regeerakkoord. Ligt dat voor hen te
bezwaarlijk, dan dient men daaruit de kon-
sekwenties te trekken.
In deze formatie was het de derde keer dat er
voor publiek gespeeld werd. De groepsleden
zijn echter dusdanig op elkaar ingespeeld
door ettelijke malen oefenen èn dezelfde
achtergrond èn geschiedenis te hebben dat
ze voor een fijne avond (in mijn geval
afronding van de avond) konden zorgen.
T.H
Marktstraat 23 onder nieuwe
Sneek, tel 12421 direktie!
muzikale richtingen te kombineren, zoals
Surinaamse invloeden vermengd met caraï-
bische, braziliaanse jazz of funk karakters.
Zo ontstaat een ..music for the soul”; mu
ziek om je van alles bij voor te stellen, en je
aan over te geven.
U kent vast wel die films over de jungle,
men in een kleine prauw de snel-
Bruids
japonnen
Aparte
bruids-
kamer
Vanuit het CDA-zelf is het niet gewenst een stoel van de regering, maar evenmin in de
handreiking te bieden aan die krachten,
welke van buitenaf pogen de christen
democratische eenheid te keren. De christe
lijke groeperingen binnen het CDA hebben trekker zal zijn en of het al dan niet gewenst
tijdens de jaren van hun bestaan over
duidelijk aangetoond een g
litiek te kunnen voeren. Vele personen
kunnen met ere worden genoemd. In de
«jf
Redelijke
prijzen
De mooiste
bruids
japonnen
vindt u
bij:
Naar aanleiding van de 1-mei viering sprak
de heer Dick Berg zulke mooie woorden
over „gelijkheid” dat de P.v.d.A. zo hoog
in’t vaandel heeft. Daar heb ik me toch wel
even kwaad om gemaakt! Als de heer Berg
de mensen nü ook eens gelijk behandelt
dan klinkt het nog een beetje geloofwaar
dig. Wij hebben zeven jaar met een woon
ark in de Woudvaart gelegen, maar moes
ten de ligplaats vrij maken. Ik heb de heer
Berg nog gevraagd of hij echt geloofde dat
de Woudvaart schoon blijft als de arken
weg zijn. „Ja natuurlijk, als uw ark er niet
mag liggen dan kunnen we natuurlijk niet
toestaan dat er een ander gaat liggen. „U
kunt er zeker van zijn dat die plaats
vrij blijft!” Nu zou ik graag willen
dat de heer Berg even langs de Woud
vaart fietst en als hij de boel daar
bekeken heeft ou ik wel graag eens ho
ren wat hij met „gelijkheid” bedoelt.
M. Feenstra-Leeuwenkamp
Scherwolderhemstraat 58 Sneek.
vrije keuze oe heer Dijkstra voegde daar aan toe dat
de overheid deze kursus nog steeds niet
officieel erkend, zodat het diploma geen
lesbevoegdheden geeft. „Maar er is blijk
baar genoeg animo om op deze wijze de
kreatieve handvaardigheid te vergroten. In
september gaat de nieuwe kursus weer van
start met als docenten E. Tiel Groenestegen
en mevrouw J. Theunissen. (Foto Studio
Ger Dijs).
De muzikale bezetting van de Dubliners
is sumier: banjo, viool, gitaar, tin pipes
en luit en natuurlijk de zang. Daarmee
werden nummers als Daisy Riley, Don’t
join the british army en The town I
loved so well uitgevoerd. Instrumentaal
werden de nodige jigs en reels ten geho
re gebracht. Als ik echter de Dubliners
op hun werkelijke waarde binnen volks
muziek vertolkers moet sphatten dan is
dat gering.
Externe faktoren, de drank was in de man.
een koude zaal, het langdurig staan, zullen
daarbij misschien een rol in mijn oordeel
spelen. Holland Telstar, organisator, had
misschien rekening kunnen houden met de
kou. Het was, zo zei men, in de regie
vergeten. „Voor eventuele toekomstige kon-
serten”, zo zei H. T., „zou er zondermeer
verwarming en een duizend stoelen aanwe
zig moeten zijn”. Dat zal een hele vooruit
gang zijn bij een folkkonsert.
waar de koffie geurt (Elsevier) en een
aperitief een voortreffelijke maaltijd
inleidt1
De ritme-sektie van dit trio werkte veelal
ondersteunend. Hoewel het improviserende
musici zijn, hield de bassist zich strak aan
zijn schema. Voortdurende herhaling van
loopjes werkten als een uurwerk op de
groep. Tegenover de gebondenheid van de
bassist gedroeg de drummer zich aanzien
lijk vrijer. Hij werd hierin ook gesterkt
doordat Ronald met allerlei percussie-
instrumenten zoals chinees blok, kleine
trom, conbels enz. voortdurend een gevecht
aanging met de drummer. De bassist bleef
hier koud onder. Zowel op de kontra-bas
als de elektrische bas liet hij zichz moeilijk
verleiden tot de eskapades met Ronald en
Dennis.
Het is in de afgelopen jaren gebleken, dat
juist in de lagere partij-organen en volks
vertegenwoordigingen vanwege elkanders
goede inbreng de samenwerking zo goed
funktioneert. Daarom is het gebrek aan
eensgezindheid in de top - zowel onderling
intern, als naar buiten - zeer teleurstellend
voor de vele harde medewerkers, die in het
zetel van het^CDA-bestuur. De partij- grondvlak werken aan de éénwording van
organen en vooral de leden aan dè basis het CDA.
zullen wel bepalen wie de geschiktste lijst- Bestuur CDA-Verbond-Sneek
zag de film in je gedachten en hoorde
werkelijke geluiden. Muziek met een wisse
lend karakter. Soms zo rustig als de Rijn,
dan weer dreigend als het naderen van een
waterval en zo plotseling als een in de mist
opdoemend rotsblok, die de prauw door mid
den scheurt. De fluit van Ronald vertolkte al
deze beelden.
Op zaterdag 12 mei wordt in Dronten ter
introduktie van de permanente Flevo-
hofekspositie een klederdrachtendag
gehouden, waar ruim 160 mannen,
vrouwen en kinderen, Nederlandse kle
derdrachten uit heden en verleden tot
in detail zullen showen., al deze men
sen verlenen die dag geheel belange
loos hun medewerking aan het projekt
Wereldkinderen. Zelden zal een zo vol
ledige show van Nederlandse kleder
drachten te zien zijn geweest. Het unie
ke karakter van de show zal ongetwij
feld nog worden versterkt door de aan
wezigheid van de vele toeschouwers in
klederdracht en ’n aantal beoefenaren
van oude ambachten, waaronder een
klompenmaker, een vlas- en wol-
spinster en een kantklosster.Folkloris-
tische dansgroepen in authentieke kos
tuums zullen dansen opvoeren uit Zee
land en Salland.
REPERTOIRE DUBLINERS
De Dubliners, hoe kan het ook anders,
komen uit Dublin, hoofdstad van Ierland,
waar de godsdienststrijd in alle hevigheid
voortgaat. De Dubliners zingen over verga
ne tijden (the town I loved so well) en lijken
zich niet druk te maken over het heden. Een
keuze maken ze wel. De leren zijn voort
durend onderdrukt, zeggen ze, door land
heren of politci. Maar hoe lang dat ook
gebeurt, eens loopt de emmer over en dan heb
je rebellie. De Ieren vechten voor hun eigen
natie, hun land, hun eigen geschiedenis.
De ierse volkskunst is een weerspiegeling
van die strijd, een strijd voor vrijheid. De
liederen van de Dubliners gaan hier veelal
over. Als.de songs echter aan elkaar gepraat
worden komt er geen duidelijke stelling-
name in de huidige strijd. Het lijkt mij dat
dergelijke publiekstrekkers een funktie kun
nen hebben in het duidelijk maken van
politieke situaties.
SURINAAMSE JAZZ-GROEP
Ronald Snijders, Pablo Nahan en Dennis
Breidel, verzorgden in het Bolwerk een kon
sert in geheel andere sfeer. De sfeer van een
grote huiskamer met in de hoek een paar
Het bestuur van het CDA-Verband te Sneek heeft gemeend de volgende verklaring ter
algemene kennis te moeten brengen: „Op de CDA-jaarvergadering van 29 maart te Sneek
werd van harte ingestemd met een getuigenis over de recente ontwikkelingen in het CDA.
Eenstemmig was men van oordeel, dat bepaalde uitlatingen van enkele CDA-
vertegenwoordigers aan de top op die manier het CDA niet versterken en de fusie op korte
termijn eerder in de weg staan dan bevorderen.
Bij deze gelegenheid werd een tentoon
stelling van de werken van de afgelopen
twee jaar met verplichte-, en i
technieken aan het oog van een kritisch
publiek vrijgegeven. Veel van deze kreativi-
teitsuitingen lagen op het vlak van de
tekstiele werkvormen en beeldhouwwerkjes
van klei. Tot de verplichte materialen be
hoorden ondermeer hout, papier/karton.
Het doel van deze kursus was volgens
kursusleider en bestuurslid van het VOBK.
de heer H.H. Dijkstra, mensen in kursus-
vorm op te leiden voor hetwellfare” werk.
Degenen, die de ongeveer vijftig lessen met
sukses afgerond hebben, kunnen dan in het
bejaard en werk, ziekenhuizen en andere in
stellingen de verworven kennis aanwenden
om de’ mensen op het kreatieve vlak te
begeleiden. Ook zullen, naar het laat aan
zien, enkele moeders op kleuterscholen of
lagere scholen helpen met de handenarbeid
lessen. Eén van de eksamenkandidaten ver
klaarde dat zij, in haar woonplaats Wor-
kum, zal proberen vrouwen aan te zetten
tot het maken van wandkleden.
Na twee jaar intensief met de kreativiteits- IEDEREEN KAN DAT
kursus bezig geweest te zijn, sloten twaalf zeggen deze vrouwen weleens: Kon ik
dames afgelopen zaterdag die periode af met maar. Ik wil ze laten zien dat bijna
een theoretisch en praktisch eksamen in het iedereen dat kan. Misschien moeten ze wat
Vormingscentrum aan de IJlsterkade in stimulans hebben. Alleen vind ik het jammer
dat de vervolgkursus nog niet in Friesland
bestaat. Wel in andere delen van Nederland,
maar dat is té ver weg".
is tevoren afspraken te maken met andere
goede sociale po- partijen. Voortijdige uitspraken van indivi-
duele kamerleden scheppen alleen maar
verwarring en doen het CDA en vooral de
uitvoering daarvan is men heus niet overge- fractie, waarvan ze deel uitmaken, geen
leverd aan anderen en zeker niet aan hen, goed.
die menen andersdenkende medeburgers
bijvoorbaat van samenwerking te kunnen
uitsluiten. Ons uitgedaagd worden ligt in
datgene, wat ons vanuit het Evangelie ten
diepste beweegt en niet in de rode lap,
welke ons veelal ten onrechte wordt voorge
houden.
Het is niet reëel en het getuigt niet van
goede trouw ten opzichte van de partners in
het CDA, als het geheel van wat tot nu toe
is bereikt (zie bijv, het ontwerp-
CDA-fusie-protocol) afhankelijk wordt ge
steld van persoonlijke teleurstelling in kabi
net, in fraktie en/of in achterban.
Niet een „kijken naar wat achter je ligt” is
reden de fusie te vertragen, maar „een
vooruitzien naar wat nog gedaan moet
worden” is veeleer aanleiding de fusie te
bespoedigen!
Het offer van zichzelf wegcijferen kan geen
der groeperingen binnen het CDA „evange
lisch” vreemd zijn, om van de roep tot
eenheid nog maar niet te spreken.
Aan de zelfkant van de maatschappij vertoeven de mensen die menen artistieke talenten te
hebben. We hebben daar vele voorbeelden van: Janis Joplin, heroïne-gebruikster, Herman
Brood, speed freak, Alice Cooper, alkoholist. Oorzaak en gevolg zijn vaak niet te
achterhalen. Het is gemakkelijk om te zeggen dat de roem hun boven het hoofd steeg. Je
kunt even gemakkelijk zeggen dat door het gebruik van deze middelen deze mensen tot
artistieke daden kwamen. Veroordelen helpt niet. Maar waarom nou een dergelijk verhaal?
Omdat drugs, in dit geval alkohol, het konsert van de Dubliners beheerste.
De zanger en banjo-gitarist van de Dubliners familieleden, die muziek maakten om de rest
kon in de eerste set net twee nummers te amuseren. Oorspronkelijk een viermans-
spelen. Daarna heeft hij nog een hele tijd formatie, nu gereduceerd tot Ronald op
naast een glas chocomel staan wiebelen om percussie en fluit, Pabio op contra-bas en
vervolgens te verdwijnen. elektrische bas en Dennis op drums. De
Holland Telstar hierover: „Kijk, de arties- piano ontbrak.
ten hebben vaak hun problemen. Look Deze surinamers, allen geboren rondom
heeft veel gedronken, maar is nu aan het Paramaribo, proberen hun muziek zo oor-
afkicken, en daardoor voelt hij zich niet spronkelijk mogelijk te houden. Dit houdt
Soe^ in dat zij zich niets aantrekken van de har-
Oké, dat kan. Voor mij leek hij dronken en monieleer zoals die ons westerlingen bekend
dat kun je niet maken voor een publiek van is Ronald Snijders probeert wel verschillende
tweeduizend man, die allemaal twintig gul-
den neer moeten tellen. Je ontkent daarmee
het publiek, dat komt om de muzikale
prestaties. De rest van de groep wist zich
gelukkig beter te handhaven. Met een geïm
proviseerd repertoir wisten ze het publiek
toch nog te boeien, hoewel het niet tot een
massaal meedeinen kwam.
De Dubliners hebben de ierse folk populair waarbij
gemaakt. Het woord zegt het al: populair, stromende rivier af vaart. Probeert u zich
Dat is aan de ene kant gunstig: Veel eens de muziek voor te stellen, die daarbij
mensen komen in aanraking met volks- wordt gespeeld. Dan zit u al aardig in de
muziek uit Ierland. Aan de andere kant Er richting van Ronald Snijders. Het omgekeer-
zijn zoveel konsessies gedaan om het geluid de gebeurde bij het konsert met Ronald. Je
aan het westerse publiek aan te passen dat
vertolkers van werkelijke folk muziek in het
gedrang komen. Mensen en groepen als de
Tannahill Weavers, Ossian, Frank Quintan,
Crackerhash trekken geen tweeduizend
mensen, terwijl ze in staat zijn om zeer
zuiver folk muziek te brengen. Deze men
sen zullen ook nooit die bekendheid van de
Dubliners krijgen, want: Folkmuziek is mu
ziek zoals de Dubliners die maken. Het
verschil is ook te merken, het publiek zong
mee, vroeg om bepaalde liederen.
■J
7
-
11
banjo-speler
*.9^
nM>u