breng vooral rust in uw film
spelen met lichten donker
DAR*
H
I
I
zelf vergroten
in kleur
steeds meer toepassing
I
w
z
I
w
El*
j f9
O
Sr"»
II
1
r "’k
is
-
Waarom is de ene foto een juweeltje én de andere
maar een gewoon plaatje? Dat is een moeilijk te be
antwoorden vraag, want er zijn vele faktoren, die
bepalen of een foto geslaagd is of niet. Dat heeft te
maken met de keuze van het onderwerp. Met het
opnamestandpunt en de lichtval. Met de beeld-
opbouw en de kontrastwerking. Als één of enkele van
deze faktoren op een treffende wijze in een foto zijn
verwerkt, dan is die meestal geslaagd. In dit artikel
gaat het vooral over het laatste punt: de kon
trastwerking.
Onlangs zagen we een film, die een vakantieganger
had gemaakt van een groep ski-akrobaten, die hij aan
het werk had gezien en met de filmkamera had
gevolgd. Het was een lange film van ongeveer een half
uur, knap opgenomen en goed gemonteerd. Er waren
prachtige scènes in van het onnavolgbare stuntwerk
van dat stel jonge skiërs, die de gekste dingen deden.
Toch had deze film één bezwaar: de filmer had alle
mogelijkheden van zijn kamera uitgebuit: door te
zoomen en veel overvloeiers te maken, door versnelde
en vertraagde beelden op te nemen en door gebruik te
maken van effekt-filters met bijzondere kleuren en
driedubbele beelden. Daardoor was de film te druk
geworden. Niet fijn om naar te kijken. Vandaar ons
advies in de kop van dit artikel: breng vooral rust in
uw film.
I
w L
f <18
een bladzij vol wetenswaardigheden
en tips over fotograferen en filmen
fci ’JM’
Ruim dertig jaar geleden keek de wereld verrast naar
de eerste resultaten van de direkt-klaarfotografie.
Verrast, maar ook met wat twijfel of deze nieuwe
vorm van fotograferen eigenlijk wel zou aanslaan bij
het grote publiek. Die twijfel is intussen totaal
verdwenen, want de a la minute-fotografie heeft de
wereld sindsdien stormenderhand veroverd. In de
gezinnen, maar ook in het zakenleven, in studio ’s en
in de medische wereld wordt deze manier van fotogra-
feren over de hele wereld toegepast. De tientallen
foto’s is een hobby, die snel aan streerde boek is ongeveer veertig miljoenen kamera’s, welke intussen zijn aangeschaft,
komt gulden, maar het is wel zeker, zorgen voor een stroom van foto’s, die direkt het
resultaat laten zien.
Op de drempel van de lente... dat brengt deze foto in
beeld. De winter is gelukkig op de terugtocht - de
zon wint aan kracht en lokt de mensen naar buiten.
Zo’n lentefoto is te maken door iedereen die er oog
voor heeft: een prent van het voorzichtige begin van
een nieuw en zonnig seizoen dat zelden zo welkom is
geweest als dit jaar. Goed idee na al die witte sneeuw
en ijsbeelden zonder veel kleur: maak met de foto- of
filmkamera eens een wandeling door de stad of een
park, door een polder of het bos en u ontdekt, dat het
voorjaar echt in aantocht is.
a «7
j,
t'f ”2?^
i
Pagina 6
SNEEKER NIEUWSBLAD - Maandag 7 mei 1979
G
I
het geheim van goede foto’s.
een
Va
BELANGRIJK BOEK OVER
Het zelf vergroten van kleuren-
verdienen.
bare overgang tussen twee bij
Wie van plan is zich te verdie
pen in het boeiende onderwerp
’’kleurvergroten” of er al mee
bezig is maar toch de behoefte
voelt aan een goede gids: het
boek is verkrijgbaar bij uw foto-
handelaar of kan door hem
besteld worden. De prijs van dit
met vele kleurenfoto’s geïllu-
Tegenlicht en een donkere ach
tergrond... 't geheim van zo’n
geslaagde plaat.
Twee punten
Het eerste pluspunt is natuur
lijk het verrassings-effekt: di-
rekt na een gebeurtenis kun je
al laten zien hoe het was door er
een foto van te tonen. Maar een
tweede, even belangrijk plus
punt van de direkt klaar-foto-
Strjjklicht benutten
Maar de fotograaf heeft nog
meer gedaan: hij zag dat bij
zo’n opname van bovenaf de
bladnerven niet of nauwelijks te
zien zouden zijn. Dus richtte hij
vanaf de zijkant een lamp op
het blad en wel vanaf zo’n
hoogte, dat het licht net over
het oppervlak streek. Daardoor
ontstond een licht-en-schaduw-
werking, die er voor zorgde dat
ook de fraaie tekening in het
blad goed uit kon komen.
zondere effekten te kunnen be
nutten. Maar het hoeft natuur
lijk niet alles in één film te
elkaar horende scènes. Maar
als 't te vaak wordt toegepast,
gaat het vervelen
Gel
He,
De
Let
26j
Ov<
var
In
br
wi
br
be
.X
i sit
be
Lt
s mi
I W(
da
Gel
3 en
Als
het
mi.
ge<
ku
vai
vei
ecl
vo
gei
tui
Ee
lan
Ek
F<
Gt
Wat is het voordeel van foto’s
die direkt klaar zijn? Dat is
voor het gebruik in de industrie
en de medische wereld voor
ieder duidelijk. Tijd is geld en
tijd kan zelfs mensenlevens red
den. Maar voor foto’s in het
gezin geldt dat argument nauwe -
lijks. Waarom is er dan toch
door veel gezinnen een direkt
klaarkamera aangeschaft?
grafie is, dat je zekerheid in
handen hebt. Foto’s maken van
iets, dat maar één keer gebeurt,
houdt een risiko in. Als een
gewone foto mislukt of minder
geslaagd is, kun je hem in zo’n
geval na enkele dagen niet meer
overmaken. Een geslaagde di-
rekt-klare foto in de hand is een
garantie, dat er niets meer mis
kan gaan: het beeld ligt vast.
Steeds verfijnder
Door de groeiende belangstel
ling voor deze manier van foto’s
maken, is ook de keuze in
kamera’s steeds groter gewor
den. In de begintijd was de
direkt klaar-kamera een simpel
toestel met beperkte mogelijk
heden en alleen geschikt voor
Het beeld van het jongenskopje
verdwijnt en een kleine voetbal
ler verschijnt in beeld: een
overgang tussen twee scènes via
een overvloeier, 'n Leuk effekt,
maar doe het met mate.
WW
die bij dit artikel is afgebeeld.
Omdat die witte karteltandjes
langs de blaadjes nu juist het
bijzondere zijn en de aandacht Hjkheid
Dubbelbeelden kunnen ook bij
het filmen voor verrassende
beelden zorgen. Maar pas ze
niet te veel toe, dat is het advies
van onze filmmedewerker.
Het scheppen van een goed
kontrast in kleur en lichtver-
houding is dus een van de
elementen, die van invloed zijn
op het slagen van een foto. Nu
wil ’’goed” in dit verband niet
altijd zeggen, dat de kontrasten
groot moeten zijn. Een kleuren
foto met veel kontrasterende
kleuren kan best mooi zijn;
soms is zo’n beeld echter te
bont. Waaruit blijkt, dat ook
de onderlinge verhouding van
de kleuren van belang is.
De stad bij avond geeft goede
kansen om opvallende kontras
ten te krijgen in licht en don
ker.
het maken van zwart/wit foto’s.
Maar wie nu zo’n kamera wil
aanschaffen, heeft een onbe
perkte keuze ook voor het ma
ken van kleurenfoto’s, zoals
automatische afstandinstelling,
flitslicht, zelfontspanners en
noemt u maar op. En ook in de
films is het aanbod groot.
Het is zo begrijpelijk voor wie
filmt: een moderne kamera is
veelzijdig en kan veel. Er ko
men ook steeds meer hulpmid
delen om ook als amateur bij- Speciale effekten
Wie een effekt-filter koopt of
krijgt, wil dit graag toepassen
in zijn films en dat is verstan-
worden toegepast. Elke extra dig, want ze kunnen soms in
derdaad voor verrassende effek
ten zorgen. Door een bijzonder
kleureffekt bij een titel bijvoor
beeld of bij een tegenlicht-
opname. En stereffektlenzen
kunnen bij een avondlijke op
name buiten of bij kaarslicht
binnen het licht zo leuk laten
flonkeren. En ook prisma-
lenzen, die meervoudige beel
den geven kunnen in bepaalde
gevallen erg mooie beelden op
leveren. De truclenzen (zoals ze
ook wel genoemd worden) kun
nen een film verlevendigen,
maar ze mogen natuurlijk geen
hoofdzaak worden.
verdienen en op deze foto ook
krijgen.
Het witte lijnenspel van de
kartelrandjes is benut en strijk
licht werd toegepast om de
bladeren en nerven beter uit te
laten komen.
Waar mensen plezier hebben
- tijdens een uitstapje, een
feestje, een familie-reünie en
noemt u maar op - daar is
plaats voor een kamera, die dat
plezier vastlegt en direkt ook
iaat zien. Daarom schaffen
steeds meer mensen zich zo’n
direkt klaar-toestel aan, ook al
hebben ze al een gewone kame
ra. Om anderen te verrassen.
Om zeker te weten dat hun
foto’s geslaagd zijn. Om iets te
laten zien, dat je niet mee kunt
nemen. Of om dezelfde dag al
foto’s te hebben van een bijzon
dere gebeurtenis. Dat zijn en
kele voordelen van de ’’direkt-
klaar”-fotografie.
Uw leven weergeven
Wie filmt of gaat filmen heeft
één belangrijk doel: zijn of haar
leven zo in beeld brengen, dat
alle mooie momenten zichtbaar
blijven. Dat kan met elke ka
mera, zelfs met de meest-een-x
voudige. Wie dat doet, benut de
belangrijkste eigenschap van
zijn kamera: het registreren van
wat er gebeurt. Wie daarnaast
het verhaal van het leven van
zijn gezin wat wil versieren en
daardoor nog boeiender wil
maken: ook dat kan de film
kamera op vele manieren. Maar
daarbij blijkt wel, dat het ver
standig is de versiering niet te
opvallend te maken. Breng rust
in uw film, dan geniet u er het
meest van!
zwart/wit is: spelen met lichte
en donkere elementen. Wie
zomaar een foto maakt van
bijvoorbeeld een kamerplant,
zou dat misschien doen vanaf
de zijkant. Dat zou waarschijn
lijk een minder sprekend effekt
hebben opgeleverd als de foto, Opname-standpunt
De tweede foto van de man met
de pet is ook met overleg
gemaakt. Hier was er een moge-
l om te werken met
tegenlicht, waardoor de stop
pels van de baard erg goed
uitkwamen. Bij het kiezen van
een goede plaats voor de opna-
ne maakte de fotograaf boven
dien gebruik van de achter
grond: het donkere deurgat
maakt dat de lichtlijn langs het
gezicht extra wordt" geaksen-
tueerd. Zo’n foto ontstaat soms
per ongeluk; maar een geoefen
de ’’kijker” let bewust op dit
De
de
bra
eer
hei
is.
ma
op
vr<
m<
do
Sc
aa
vo
,.d
vn
do
zyr
«ts
Vele toepassingen
De mogelijkheden van toepas
sing van de instant-fotografie
zijn eigenlijk onbeperkt. Gaat u
maar na:
•er is een kinderfeestje en alle
kleine gasten krijgen van de
jarige een foto van het feest mee
naar huis,
•er wordt in huis iets verbouwd
- een serie direkt klare foto’s
laat als in een beeldverhaal stap
voor stap zien hoe het gebeurt,
•u krijgt een erg mooi bloem-
stukje - even een foto en het
foto-collage
Licht en donker
Een hulpmiddel om tot een
goede kontrastwerking te ko
men bij foto’s in kleur of
mogelijkheid van uw kamera
heeft z’n eigen funktie.
Vertraagd en versneld
Vertraagde beelden (meestal
slow motion genoemd) passen
bij bijzonder spektakulaire be
wegingen, die zó snel plaats
vinden, dat het goed is dat in
je natuurlijk niet even toevallig een minder hoog tempo te laten
in het voorbijgaan. Je moet er
een
voor kiezen en zorgen voor een
goed steunpunt van de kamera,
als het kan op een statief. Want
de belichtingstijd is lang en
omdat deze ook moeilijk precies
te berekenen is, moeten er
enkele opnamen worden ge
maakt met verschillende tijden;
bijvoorbeeld van vijf, tien en
vijftien sekonden. Een bijzon
der effekt geven de lampen, die
direkt in beeld komen: afhan
kelijk van hun lichtsterkte
branden ze als het ware ronde
vlekken in de rechthoekige
raampatronen.
Drie voorbeelden, waaruit
soort dingen en dat is dan ook blijkt' dat geslaagde foto’s ei
genlijk door iedereen gemaakt
kunnen worden als je let op de
faktoren, die van belang zijn.
In de avond En die hebben in veel gevallen
Vooral in de avond of de nacht te maken met de drje elemen-
is er een mogelijkheid om te ten, die kunnen zorgen voor een
spelen met licht en donker wat goede kontrastwerking:
f*
K
blijft stralend zichtbaar ook als Als er plezier is
de bloemen allang zijn ver
welkt,
•inplaats van bloemen voor een
gastvrouw geeft u haar als
kleine attentie een direkt-klare
foto van het gezellige etentje,
•’s middags zegt een tweetal
mensen ”ja” op het stadhuis en
’s avonds prijkt de foto van dat
moment al op hun menu.
Vandaag gefotografeerd en
morgen al een foto in de brie
venbus van de grootouders...
dat kan met instantfoto s.
Allemaal een kleurenfoto mee
naar huis van het kinderfeestje:
'n bijzondere toepassing van de
direkt-klaarfotografie.
populariteit wint. Er 1
steeds meer apparatuur en be- dat wie het leest en de tips
tere materialen, in vele plaatsen toepast zoveel materiaal en tijd
organiseren fotohandelaren de- zal sparen, dat het boek zich-
monstraties of kursussen en op zelf in de praktijk snel terug zal
boekengebied verschijnen vele
uitgaven, die over dit onder
werp informatie geven.
Niet zo lang geleden verscheen
Zelf vergroten in kleur van
Jan van Welzen, dat mag wor
den beschouwd als een komple-
te leidraad voor mensen, die
graag zelf willen gaan vergroten
in kleur. Het boek rekent af
met het idee, dat kleurvergro
ten moeilijk is en toont aan, dat
je zelfs zonder ervaring in de
zwart/wit-doka toch in korte
tijd tot goede resultaten kunt
komen.
zien. En beeldversnelling kan
geschikt opname-standpunt alleen goed funktioneel worden
toegepast als het er om gaat een
bepaald grappig effekt te ver
krijgen, dus in een film of
filmfragment, dat duidelijk
humoristisch is bedoeld.
Zoomen en overvloeien
De moderne kamera kan tij
dens het filmen het beeld dich
terbij halen (het z.g. zoomen).
Natuurlijk is die mogelijkheid
er niet voor niets en ’t kan erg
goed werken als je in een
opname wilt laten zien waar iets
gebeurt en daarna wat er pre
cies gebeurt. Maar te vaak
toegepast werkt het vermoeiend
voor de kijker. Beter is om
tijdens het zoomen het filmen
even te onderbreken. Matigheid
geldt ook voor het gebruik van
overvloeiers, dat ook bekend is
van de TV: het staande beeld
vervaagt en een nieuw beeld
wordt daardoorheen zichtbaar.
Leuk om het zo nu en dan toe te
de derde foto laat zien: een rij goed motief, de juiste lichtval en passen als een bijna onmerk-
flats in de stad. Zo’n foto maak een geschikte achtergrond.
SR /SfrW
<s
j
b
i.-
w