breng vooral rust in uw film spelen met lichten donker DAR* H I I zelf vergroten in kleur steeds meer toepassing I w z I w El* j f9 O Sr"» II 1 r "’k is - Waarom is de ene foto een juweeltje én de andere maar een gewoon plaatje? Dat is een moeilijk te be antwoorden vraag, want er zijn vele faktoren, die bepalen of een foto geslaagd is of niet. Dat heeft te maken met de keuze van het onderwerp. Met het opnamestandpunt en de lichtval. Met de beeld- opbouw en de kontrastwerking. Als één of enkele van deze faktoren op een treffende wijze in een foto zijn verwerkt, dan is die meestal geslaagd. In dit artikel gaat het vooral over het laatste punt: de kon trastwerking. Onlangs zagen we een film, die een vakantieganger had gemaakt van een groep ski-akrobaten, die hij aan het werk had gezien en met de filmkamera had gevolgd. Het was een lange film van ongeveer een half uur, knap opgenomen en goed gemonteerd. Er waren prachtige scènes in van het onnavolgbare stuntwerk van dat stel jonge skiërs, die de gekste dingen deden. Toch had deze film één bezwaar: de filmer had alle mogelijkheden van zijn kamera uitgebuit: door te zoomen en veel overvloeiers te maken, door versnelde en vertraagde beelden op te nemen en door gebruik te maken van effekt-filters met bijzondere kleuren en driedubbele beelden. Daardoor was de film te druk geworden. Niet fijn om naar te kijken. Vandaar ons advies in de kop van dit artikel: breng vooral rust in uw film. I w L f <18 een bladzij vol wetenswaardigheden en tips over fotograferen en filmen fci ’JM’ Ruim dertig jaar geleden keek de wereld verrast naar de eerste resultaten van de direkt-klaarfotografie. Verrast, maar ook met wat twijfel of deze nieuwe vorm van fotograferen eigenlijk wel zou aanslaan bij het grote publiek. Die twijfel is intussen totaal verdwenen, want de a la minute-fotografie heeft de wereld sindsdien stormenderhand veroverd. In de gezinnen, maar ook in het zakenleven, in studio ’s en in de medische wereld wordt deze manier van fotogra- feren over de hele wereld toegepast. De tientallen foto’s is een hobby, die snel aan streerde boek is ongeveer veertig miljoenen kamera’s, welke intussen zijn aangeschaft, komt gulden, maar het is wel zeker, zorgen voor een stroom van foto’s, die direkt het resultaat laten zien. Op de drempel van de lente... dat brengt deze foto in beeld. De winter is gelukkig op de terugtocht - de zon wint aan kracht en lokt de mensen naar buiten. Zo’n lentefoto is te maken door iedereen die er oog voor heeft: een prent van het voorzichtige begin van een nieuw en zonnig seizoen dat zelden zo welkom is geweest als dit jaar. Goed idee na al die witte sneeuw en ijsbeelden zonder veel kleur: maak met de foto- of filmkamera eens een wandeling door de stad of een park, door een polder of het bos en u ontdekt, dat het voorjaar echt in aantocht is. a «7 j, t'f ”2?^ i Pagina 6 SNEEKER NIEUWSBLAD - Maandag 7 mei 1979 G I het geheim van goede foto’s. een Va BELANGRIJK BOEK OVER Het zelf vergroten van kleuren- verdienen. bare overgang tussen twee bij Wie van plan is zich te verdie pen in het boeiende onderwerp ’’kleurvergroten” of er al mee bezig is maar toch de behoefte voelt aan een goede gids: het boek is verkrijgbaar bij uw foto- handelaar of kan door hem besteld worden. De prijs van dit met vele kleurenfoto’s geïllu- Tegenlicht en een donkere ach tergrond... 't geheim van zo’n geslaagde plaat. Twee punten Het eerste pluspunt is natuur lijk het verrassings-effekt: di- rekt na een gebeurtenis kun je al laten zien hoe het was door er een foto van te tonen. Maar een tweede, even belangrijk plus punt van de direkt klaar-foto- Strjjklicht benutten Maar de fotograaf heeft nog meer gedaan: hij zag dat bij zo’n opname van bovenaf de bladnerven niet of nauwelijks te zien zouden zijn. Dus richtte hij vanaf de zijkant een lamp op het blad en wel vanaf zo’n hoogte, dat het licht net over het oppervlak streek. Daardoor ontstond een licht-en-schaduw- werking, die er voor zorgde dat ook de fraaie tekening in het blad goed uit kon komen. zondere effekten te kunnen be nutten. Maar het hoeft natuur lijk niet alles in één film te elkaar horende scènes. Maar als 't te vaak wordt toegepast, gaat het vervelen Gel He, De Let 26j Ov< var In br wi br be .X i sit be Lt s mi I W( da Gel 3 en Als het mi. ge< ku vai vei ecl vo gei tui Ee lan Ek F< Gt Wat is het voordeel van foto’s die direkt klaar zijn? Dat is voor het gebruik in de industrie en de medische wereld voor ieder duidelijk. Tijd is geld en tijd kan zelfs mensenlevens red den. Maar voor foto’s in het gezin geldt dat argument nauwe - lijks. Waarom is er dan toch door veel gezinnen een direkt klaarkamera aangeschaft? grafie is, dat je zekerheid in handen hebt. Foto’s maken van iets, dat maar één keer gebeurt, houdt een risiko in. Als een gewone foto mislukt of minder geslaagd is, kun je hem in zo’n geval na enkele dagen niet meer overmaken. Een geslaagde di- rekt-klare foto in de hand is een garantie, dat er niets meer mis kan gaan: het beeld ligt vast. Steeds verfijnder Door de groeiende belangstel ling voor deze manier van foto’s maken, is ook de keuze in kamera’s steeds groter gewor den. In de begintijd was de direkt klaar-kamera een simpel toestel met beperkte mogelijk heden en alleen geschikt voor Het beeld van het jongenskopje verdwijnt en een kleine voetbal ler verschijnt in beeld: een overgang tussen twee scènes via een overvloeier, 'n Leuk effekt, maar doe het met mate. WW die bij dit artikel is afgebeeld. Omdat die witte karteltandjes langs de blaadjes nu juist het bijzondere zijn en de aandacht Hjkheid Dubbelbeelden kunnen ook bij het filmen voor verrassende beelden zorgen. Maar pas ze niet te veel toe, dat is het advies van onze filmmedewerker. Het scheppen van een goed kontrast in kleur en lichtver- houding is dus een van de elementen, die van invloed zijn op het slagen van een foto. Nu wil ’’goed” in dit verband niet altijd zeggen, dat de kontrasten groot moeten zijn. Een kleuren foto met veel kontrasterende kleuren kan best mooi zijn; soms is zo’n beeld echter te bont. Waaruit blijkt, dat ook de onderlinge verhouding van de kleuren van belang is. De stad bij avond geeft goede kansen om opvallende kontras ten te krijgen in licht en don ker. het maken van zwart/wit foto’s. Maar wie nu zo’n kamera wil aanschaffen, heeft een onbe perkte keuze ook voor het ma ken van kleurenfoto’s, zoals automatische afstandinstelling, flitslicht, zelfontspanners en noemt u maar op. En ook in de films is het aanbod groot. Het is zo begrijpelijk voor wie filmt: een moderne kamera is veelzijdig en kan veel. Er ko men ook steeds meer hulpmid delen om ook als amateur bij- Speciale effekten Wie een effekt-filter koopt of krijgt, wil dit graag toepassen in zijn films en dat is verstan- worden toegepast. Elke extra dig, want ze kunnen soms in derdaad voor verrassende effek ten zorgen. Door een bijzonder kleureffekt bij een titel bijvoor beeld of bij een tegenlicht- opname. En stereffektlenzen kunnen bij een avondlijke op name buiten of bij kaarslicht binnen het licht zo leuk laten flonkeren. En ook prisma- lenzen, die meervoudige beel den geven kunnen in bepaalde gevallen erg mooie beelden op leveren. De truclenzen (zoals ze ook wel genoemd worden) kun nen een film verlevendigen, maar ze mogen natuurlijk geen hoofdzaak worden. verdienen en op deze foto ook krijgen. Het witte lijnenspel van de kartelrandjes is benut en strijk licht werd toegepast om de bladeren en nerven beter uit te laten komen. Waar mensen plezier hebben - tijdens een uitstapje, een feestje, een familie-reünie en noemt u maar op - daar is plaats voor een kamera, die dat plezier vastlegt en direkt ook iaat zien. Daarom schaffen steeds meer mensen zich zo’n direkt klaar-toestel aan, ook al hebben ze al een gewone kame ra. Om anderen te verrassen. Om zeker te weten dat hun foto’s geslaagd zijn. Om iets te laten zien, dat je niet mee kunt nemen. Of om dezelfde dag al foto’s te hebben van een bijzon dere gebeurtenis. Dat zijn en kele voordelen van de ’’direkt- klaar”-fotografie. Uw leven weergeven Wie filmt of gaat filmen heeft één belangrijk doel: zijn of haar leven zo in beeld brengen, dat alle mooie momenten zichtbaar blijven. Dat kan met elke ka mera, zelfs met de meest-een-x voudige. Wie dat doet, benut de belangrijkste eigenschap van zijn kamera: het registreren van wat er gebeurt. Wie daarnaast het verhaal van het leven van zijn gezin wat wil versieren en daardoor nog boeiender wil maken: ook dat kan de film kamera op vele manieren. Maar daarbij blijkt wel, dat het ver standig is de versiering niet te opvallend te maken. Breng rust in uw film, dan geniet u er het meest van! zwart/wit is: spelen met lichte en donkere elementen. Wie zomaar een foto maakt van bijvoorbeeld een kamerplant, zou dat misschien doen vanaf de zijkant. Dat zou waarschijn lijk een minder sprekend effekt hebben opgeleverd als de foto, Opname-standpunt De tweede foto van de man met de pet is ook met overleg gemaakt. Hier was er een moge- l om te werken met tegenlicht, waardoor de stop pels van de baard erg goed uitkwamen. Bij het kiezen van een goede plaats voor de opna- ne maakte de fotograaf boven dien gebruik van de achter grond: het donkere deurgat maakt dat de lichtlijn langs het gezicht extra wordt" geaksen- tueerd. Zo’n foto ontstaat soms per ongeluk; maar een geoefen de ’’kijker” let bewust op dit De de bra eer hei is. ma op vr< m< do Sc aa vo ,.d vn do zyr «ts Vele toepassingen De mogelijkheden van toepas sing van de instant-fotografie zijn eigenlijk onbeperkt. Gaat u maar na: •er is een kinderfeestje en alle kleine gasten krijgen van de jarige een foto van het feest mee naar huis, •er wordt in huis iets verbouwd - een serie direkt klare foto’s laat als in een beeldverhaal stap voor stap zien hoe het gebeurt, •u krijgt een erg mooi bloem- stukje - even een foto en het foto-collage Licht en donker Een hulpmiddel om tot een goede kontrastwerking te ko men bij foto’s in kleur of mogelijkheid van uw kamera heeft z’n eigen funktie. Vertraagd en versneld Vertraagde beelden (meestal slow motion genoemd) passen bij bijzonder spektakulaire be wegingen, die zó snel plaats vinden, dat het goed is dat in je natuurlijk niet even toevallig een minder hoog tempo te laten in het voorbijgaan. Je moet er een voor kiezen en zorgen voor een goed steunpunt van de kamera, als het kan op een statief. Want de belichtingstijd is lang en omdat deze ook moeilijk precies te berekenen is, moeten er enkele opnamen worden ge maakt met verschillende tijden; bijvoorbeeld van vijf, tien en vijftien sekonden. Een bijzon der effekt geven de lampen, die direkt in beeld komen: afhan kelijk van hun lichtsterkte branden ze als het ware ronde vlekken in de rechthoekige raampatronen. Drie voorbeelden, waaruit soort dingen en dat is dan ook blijkt' dat geslaagde foto’s ei genlijk door iedereen gemaakt kunnen worden als je let op de faktoren, die van belang zijn. In de avond En die hebben in veel gevallen Vooral in de avond of de nacht te maken met de drje elemen- is er een mogelijkheid om te ten, die kunnen zorgen voor een spelen met licht en donker wat goede kontrastwerking: f* K blijft stralend zichtbaar ook als Als er plezier is de bloemen allang zijn ver welkt, •inplaats van bloemen voor een gastvrouw geeft u haar als kleine attentie een direkt-klare foto van het gezellige etentje, •’s middags zegt een tweetal mensen ”ja” op het stadhuis en ’s avonds prijkt de foto van dat moment al op hun menu. Vandaag gefotografeerd en morgen al een foto in de brie venbus van de grootouders... dat kan met instantfoto s. Allemaal een kleurenfoto mee naar huis van het kinderfeestje: 'n bijzondere toepassing van de direkt-klaarfotografie. populariteit wint. Er 1 steeds meer apparatuur en be- dat wie het leest en de tips tere materialen, in vele plaatsen toepast zoveel materiaal en tijd organiseren fotohandelaren de- zal sparen, dat het boek zich- monstraties of kursussen en op zelf in de praktijk snel terug zal boekengebied verschijnen vele uitgaven, die over dit onder werp informatie geven. Niet zo lang geleden verscheen Zelf vergroten in kleur van Jan van Welzen, dat mag wor den beschouwd als een komple- te leidraad voor mensen, die graag zelf willen gaan vergroten in kleur. Het boek rekent af met het idee, dat kleurvergro ten moeilijk is en toont aan, dat je zelfs zonder ervaring in de zwart/wit-doka toch in korte tijd tot goede resultaten kunt komen. zien. En beeldversnelling kan geschikt opname-standpunt alleen goed funktioneel worden toegepast als het er om gaat een bepaald grappig effekt te ver krijgen, dus in een film of filmfragment, dat duidelijk humoristisch is bedoeld. Zoomen en overvloeien De moderne kamera kan tij dens het filmen het beeld dich terbij halen (het z.g. zoomen). Natuurlijk is die mogelijkheid er niet voor niets en ’t kan erg goed werken als je in een opname wilt laten zien waar iets gebeurt en daarna wat er pre cies gebeurt. Maar te vaak toegepast werkt het vermoeiend voor de kijker. Beter is om tijdens het zoomen het filmen even te onderbreken. Matigheid geldt ook voor het gebruik van overvloeiers, dat ook bekend is van de TV: het staande beeld vervaagt en een nieuw beeld wordt daardoorheen zichtbaar. Leuk om het zo nu en dan toe te de derde foto laat zien: een rij goed motief, de juiste lichtval en passen als een bijna onmerk- flats in de stad. Zo’n foto maak een geschikte achtergrond. SR /SfrW <s j b i.- w

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1979 | | pagina 6