van
N.K Regenboog Braassem
Beslissingen over „Fugeltsjeslan
Wommels” met de boeren nemen
Harry Amsterdam beschikte
over de sterkste zenuwen
Vol lof over genoten gastvrijheid
Engelsen verkennen met hun
Old-Timers het Friese land
IJLST
snekerWoerier
Tegen „Paviljoen Sneekermeer”
wordt ook aanklacht voorbereid
Appèl bij gerechtshof tegen uitspraak Kort Geding
Wethouder Scholten bij opening:
Jongens Meisjesstad
gaat nooit verloren
Laat Bertus maar
lopen als ie praat
w
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSER AD EEL
Officieel Orgaan
en
■L
I
IO
p n
KwBiiiiï
NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
w
Voorbereidingskommissie stelt voor:
(vervolg zie pagina drie)
(vervolg zie pagina drie)
Dit blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan-huis in
GAASTERLAND, SLOTEN,
RAUWERDERHEM e.o.
Ruiten vernield van
auto’s bij Paviljoen
ra
en de
heden zoals deze houtzaagmolen in Ijlst.
(vervolg zie pagina drie)
Het Sneaker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van
De zesde wedstrijd van de Nederlandse kampioenschappen in de
Regenboogklasse afgelopen vier dagen op de Braassemermeer was te
vergelijken met de etappe Deauville-Roubaix in de Tour de France. In
de Tour nam Joop Zoetemelk bezit van de gele trui terwijl op de
Braassem de Joop Zoetemelk van de Regenbogen (eeuwige tweede),
Harry Amsterdam, na vier jaar net achter het net te hebben gevist, dit
jaar de hoogste trede van het erepodium mocht beklimmen met naast
zich uiteraard zijn vaste bemanning Theo Bosma en Johan Gerlofs.
van Ijlst de kenmerkende sfeer van de
dertiëerjaren. Ploffend en reutelend, maar toch met een onverwacht geolied
tot de snellere van de groep van negen Old-< en soepel geluid, reden zeven engelse Old-Timers naar de molen De Rat.
Timers. De heer Wheeler gebruikt deze Deze groep van oude-mobielen-liefhebbende-mensen houdt hiermee een
andere vorm van vakantie vieren dan het meer gangbare „vliegtuigje pikken
en bruin verbranden aan een strandje”. Hun tocht voerde langs diverse
nederlandse stadjes, maar het hoofddoel is Friesland. Als vakantieverblijf
hebben zij daarvoor bungalows in het Fonteinbos in Oudemirdum gekozen.
Vandaaruit bezoeken zij, natuurlijk met de wagens, allerhande bijzonder-
I
34
SNEEKER NIEUWSBLAD
(Vervolg zie pagina acht)
(Foto Studio Ger Dijs)
k
IV
5
v
a-
ir.
wagen niet alleen voor vakantie, maar gaat
er ook mee naar zijn werk; ’s zomers én ’s
winters. (Foto Studio Ger Dijs).
rechtbank, mr. W. van den Berg, van mening, dat hij de bouwers van de appartementen
aan de oever van het Sneekermeer niet kon verbieden het bouwen te stoppen en
evenmin meende te kunnen verplichten een geëgaliseerde strook van twaalf meter vrij te
houden als openbaar wandelpad tussen de appartementenflats en het water.
MAANDAG 9 JULI 1979
134ste JAARGANG NO. 54
Wat vorige week reeds in ons blad als zeer waarschijnlijk werd bestempeld, heeft
officieel zijn beslag gekregen: mr. A. van der Werf heeft, in opdracht van de Vereniging
tot het bevorderen van het vreemdelingenverkeer Sneek en Omstreken, appèl
aangetekend tegen de uitspraak in Kort Geding in de zaak tussen de VW en Wessels
Rijssen en Amfas Vastgoed te Rotterdam. Zoals men weet was de president van de
In het landinrichtingsbeleid wordt gestreefd naar een evenwichtige behartiging van de
verschillende belangen in het landelijke gebied. Indien de uitvoering van een
ruilverkaveling het mogelijk maakt agrarische gronden intensiever te benutten en dit
ten koste zou gaan van aanwezige waarden van natuur en landschap, zijn maatregelen
zoals de vorming van weidevogelgebieden noodzakelijk, wil het plan aanvaardbaar
zijn. B(j de belangenafweging speelt een belangrijke rol dat niet alleen in agrarische zin
over de waarde van gronden kan worden gesproken, maar dat ook de niet in geld uit te
drukken waarden van natuur en landschap in de beschouwing worden betrokken. Dit
ondermeer antwoordt minister Van der Stee (landbouw en visserij) op schriftelijke
vragen van de Tweede Kamerleden Tolman, Wisselink en Braks.
Onbekende onverlaten hebben in de nacht
van zaterdag op zondag bakstenen gegooid
door de ruiten van een drietal auto’s die
geparkeerd stonden bij het Paviljoen aan het
Sneekermeer. De „helden” heten geen
naamkaartje achter, maar de rijkspolitie
heeft de zaak in onderzoek en probeert de
te sporen.
lHVWWXPmrnmUUO^ ^VCXX ■■■XX M OUTIMW
Deze groep van negen auto’s, (twee wagens ruk aan het stuur noodzakelijk. Alles liep
bleven thuis) en - opIuUzig nnod
op deze wijze twee weken lang op een andere
jfe manier vakantie vieren als gewoonlijk. Een
week geleden vertrokken de auto enthousias-
ten, lid van de „Dean Car Club” vanuit
I Engeland naar Nederland. Veel moeilijk-
I heden hebben zij op deze tocht niet gehad,
I aldus één van de leden van de club. Een ka-
I potte lager was eigenlijk het enige manke-
ment dat zich tijdens de rit aandiende.
- Niet als moeilijkheid, maar wel als lastige
situatie, noemden de chauffeurs het rechts
rijden. „Je moet er echt aan wennen en
erop gekonsentreerd blijven, anders gaat
I het mis. Dan verval je in de oude routine
I van het links rijden”. Alan Wheeler heeft
I toch één keer in verband hiermee een vrij
gevaarlijke manoeuvre moeten uithalen,
nadat hij het „links en rechts” met elkaar
verwisselde. „In de buurt van Leeuwarden
wilde ik de weg opdraaien. Even lette ik
niet zo goed op en wilde, de macht der
gewoonte, de linkerweghelft oprijden. Plots
zie ik daar een wagen recht op me afko
men. Direkt wist ik wat er aan de hand
laatste wedstrijd beslag wist te leggen op een
eerste plaats. Bouw van Wijk en Jan van
Staveren zelfs derde of vierde mochten wor
den om hun goede eindklassering te behou
den.
ruim twintig personen wil gelukkig goed af.”
Zelf zeggen de eigenaars van de Old-
Timers van dit vakantie - en voor twee
leden een dagelijks - gebruik van deze
vervoermiddelen: „In een tijd van snel
veranderende technologie is het verfris
send om de vernuftige bouwsels van
vroeger te doen herinneren. Deze wagens
worden niet bewaard als levenloze stuk
ken in een oud museum. Als we ermee op
I
UITSLAGEN:
Stand na vijf wedstrijden: 1. Bouw van
Wijk 27.7 pnt, 2. Jan van Staveren 29.1 pnt,
3. Martin Heineke 33.0 pnt, 4. Harry Am-
Echter de Friezen sloegen die laatste wed- sterdam 33.4 pnt.
strijd ongenadig toe. Hessel Donker werd Zesde wedstrijd: 1. Harry Amsterdam, 2.
tweede en Piet Bonnema blufte de konkur- Hessel Donker, 3. Piet Bonnema, 6. Martin
rentie af met een derde plaats en Harry Heineke, 9. Jan van Staveren, 10. Bouw van
-...? Die zeilde vanaf de start een wedstrijd Wijk.
waar de andere driekanshebbers niet meer Einduitslag: 1. Harry Amsterdam 3 3.4 pnt.,
aan te pas kwamen, zodat hij met ruim 2- Jan van Staveren 42.1 pnt., 3. Martin
honderd meter voorsprong als eerste Heineke 43.0 pnt., 4. Bouw van Wijk 43.7
finishte. pnt
Bestuurder Alan Wheeler naast zijn Mor- Even herleefde in de nauwe straatjes
ris 1926. Met een maksimum snelheid van
104 kilometer per uur behoort deze wagen
„Het lijkt wel of iedere Nederlander naar
het buitenland gaat, een luxe karavan heeft
Het is alom in Sneek en wijde te brullen als het rijtje vol was -
omstreken bekend: laat Bertus want als je nog de slappe lach hebt
Poiesz maar lopen als ie praatis het moeilijk tijdig te reageren bij
Wie anders dan B.P. werd opge- een kompleet rijtje of vol plankje,
trommeld als „kwismaster” bij de Uiteraard was het spel vooral bij de
„openbare kienwedstrijd”, die za- jeugd in trek. Toch hadden zich
terdagmiddagopdeSnekerOoster- ook vele ouderen rondom het po-
dijk werd gehouden in het kader dium geschaard, want die dachten
van de Zomeraktiviteiten. Het kon gewoon „al win je niks, voor zó
niet missen: het werd lachen gebla- weinig krijg je nergens zovéél leut
zen en tientallen deelnemers amu- te horen”. Onderdeel van de zo-
seerden zich kostelijk, al bleef het merse festiviteiten, die voor herha-
er wel eens bij tijdig „vol” of „kien” ling vatbaar is.
Na ae vijfde wedstrijd leek het daar echter Bouw van Wijk eindigde op de tiende plaats,
nog niet zo hard op. Bouw van Wijk had zich Jan van Staveren werd negen en Martin
met 27.7 punten veilig op de eerste plaats ge- Heineke kwam niet verder dan een zesde*
nesteld, gevolgd door Jan van Staveren met plaats. Dat impliceerde dat een dolblije
29.1 punten en Martin Heineke met 33 Harry Amsterdam met een net zo uitgelaten
punten. Dit hield in dat zelfs als Harry de bemanning het geel om de schouders kreeg
en zich Nederlands Kampioen mocht noe
men.