van N.K Regenboog Braassem Beslissingen over „Fugeltsjeslan Wommels” met de boeren nemen Harry Amsterdam beschikte over de sterkste zenuwen Vol lof over genoten gastvrijheid Engelsen verkennen met hun Old-Timers het Friese land IJLST snekerWoerier Tegen „Paviljoen Sneekermeer” wordt ook aanklacht voorbereid Appèl bij gerechtshof tegen uitspraak Kort Geding Wethouder Scholten bij opening: Jongens Meisjesstad gaat nooit verloren Laat Bertus maar lopen als ie praat w de gemeenten SNEEK, WYMBRITSER AD EEL Officieel Orgaan en ■L I IO p n KwBiiiiï NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD w Voorbereidingskommissie stelt voor: (vervolg zie pagina drie) (vervolg zie pagina drie) Dit blad verschijnt bovendien donderdags huis-aan-huis in GAASTERLAND, SLOTEN, RAUWERDERHEM e.o. Ruiten vernield van auto’s bij Paviljoen ra en de heden zoals deze houtzaagmolen in Ijlst. (vervolg zie pagina drie) Het Sneaker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van De zesde wedstrijd van de Nederlandse kampioenschappen in de Regenboogklasse afgelopen vier dagen op de Braassemermeer was te vergelijken met de etappe Deauville-Roubaix in de Tour de France. In de Tour nam Joop Zoetemelk bezit van de gele trui terwijl op de Braassem de Joop Zoetemelk van de Regenbogen (eeuwige tweede), Harry Amsterdam, na vier jaar net achter het net te hebben gevist, dit jaar de hoogste trede van het erepodium mocht beklimmen met naast zich uiteraard zijn vaste bemanning Theo Bosma en Johan Gerlofs. van Ijlst de kenmerkende sfeer van de dertiëerjaren. Ploffend en reutelend, maar toch met een onverwacht geolied tot de snellere van de groep van negen Old-< en soepel geluid, reden zeven engelse Old-Timers naar de molen De Rat. Timers. De heer Wheeler gebruikt deze Deze groep van oude-mobielen-liefhebbende-mensen houdt hiermee een andere vorm van vakantie vieren dan het meer gangbare „vliegtuigje pikken en bruin verbranden aan een strandje”. Hun tocht voerde langs diverse nederlandse stadjes, maar het hoofddoel is Friesland. Als vakantieverblijf hebben zij daarvoor bungalows in het Fonteinbos in Oudemirdum gekozen. Vandaaruit bezoeken zij, natuurlijk met de wagens, allerhande bijzonder- I 34 SNEEKER NIEUWSBLAD (Vervolg zie pagina acht) (Foto Studio Ger Dijs) k IV 5 v a- ir. wagen niet alleen voor vakantie, maar gaat er ook mee naar zijn werk; ’s zomers én ’s winters. (Foto Studio Ger Dijs). rechtbank, mr. W. van den Berg, van mening, dat hij de bouwers van de appartementen aan de oever van het Sneekermeer niet kon verbieden het bouwen te stoppen en evenmin meende te kunnen verplichten een geëgaliseerde strook van twaalf meter vrij te houden als openbaar wandelpad tussen de appartementenflats en het water. MAANDAG 9 JULI 1979 134ste JAARGANG NO. 54 Wat vorige week reeds in ons blad als zeer waarschijnlijk werd bestempeld, heeft officieel zijn beslag gekregen: mr. A. van der Werf heeft, in opdracht van de Vereniging tot het bevorderen van het vreemdelingenverkeer Sneek en Omstreken, appèl aangetekend tegen de uitspraak in Kort Geding in de zaak tussen de VW en Wessels Rijssen en Amfas Vastgoed te Rotterdam. Zoals men weet was de president van de In het landinrichtingsbeleid wordt gestreefd naar een evenwichtige behartiging van de verschillende belangen in het landelijke gebied. Indien de uitvoering van een ruilverkaveling het mogelijk maakt agrarische gronden intensiever te benutten en dit ten koste zou gaan van aanwezige waarden van natuur en landschap, zijn maatregelen zoals de vorming van weidevogelgebieden noodzakelijk, wil het plan aanvaardbaar zijn. B(j de belangenafweging speelt een belangrijke rol dat niet alleen in agrarische zin over de waarde van gronden kan worden gesproken, maar dat ook de niet in geld uit te drukken waarden van natuur en landschap in de beschouwing worden betrokken. Dit ondermeer antwoordt minister Van der Stee (landbouw en visserij) op schriftelijke vragen van de Tweede Kamerleden Tolman, Wisselink en Braks. Onbekende onverlaten hebben in de nacht van zaterdag op zondag bakstenen gegooid door de ruiten van een drietal auto’s die geparkeerd stonden bij het Paviljoen aan het Sneekermeer. De „helden” heten geen naamkaartje achter, maar de rijkspolitie heeft de zaak in onderzoek en probeert de te sporen. lHVWWXPmrnmUUO^ ^VCXX ■■■XX M OUTIMW Deze groep van negen auto’s, (twee wagens ruk aan het stuur noodzakelijk. Alles liep bleven thuis) en - opIuUzig nnod op deze wijze twee weken lang op een andere jfe manier vakantie vieren als gewoonlijk. Een week geleden vertrokken de auto enthousias- ten, lid van de „Dean Car Club” vanuit I Engeland naar Nederland. Veel moeilijk- I heden hebben zij op deze tocht niet gehad, I aldus één van de leden van de club. Een ka- I potte lager was eigenlijk het enige manke- ment dat zich tijdens de rit aandiende. - Niet als moeilijkheid, maar wel als lastige situatie, noemden de chauffeurs het rechts rijden. „Je moet er echt aan wennen en erop gekonsentreerd blijven, anders gaat I het mis. Dan verval je in de oude routine I van het links rijden”. Alan Wheeler heeft I toch één keer in verband hiermee een vrij gevaarlijke manoeuvre moeten uithalen, nadat hij het „links en rechts” met elkaar verwisselde. „In de buurt van Leeuwarden wilde ik de weg opdraaien. Even lette ik niet zo goed op en wilde, de macht der gewoonte, de linkerweghelft oprijden. Plots zie ik daar een wagen recht op me afko men. Direkt wist ik wat er aan de hand laatste wedstrijd beslag wist te leggen op een eerste plaats. Bouw van Wijk en Jan van Staveren zelfs derde of vierde mochten wor den om hun goede eindklassering te behou den. ruim twintig personen wil gelukkig goed af.” Zelf zeggen de eigenaars van de Old- Timers van dit vakantie - en voor twee leden een dagelijks - gebruik van deze vervoermiddelen: „In een tijd van snel veranderende technologie is het verfris send om de vernuftige bouwsels van vroeger te doen herinneren. Deze wagens worden niet bewaard als levenloze stuk ken in een oud museum. Als we ermee op I UITSLAGEN: Stand na vijf wedstrijden: 1. Bouw van Wijk 27.7 pnt, 2. Jan van Staveren 29.1 pnt, 3. Martin Heineke 33.0 pnt, 4. Harry Am- Echter de Friezen sloegen die laatste wed- sterdam 33.4 pnt. strijd ongenadig toe. Hessel Donker werd Zesde wedstrijd: 1. Harry Amsterdam, 2. tweede en Piet Bonnema blufte de konkur- Hessel Donker, 3. Piet Bonnema, 6. Martin rentie af met een derde plaats en Harry Heineke, 9. Jan van Staveren, 10. Bouw van -...? Die zeilde vanaf de start een wedstrijd Wijk. waar de andere driekanshebbers niet meer Einduitslag: 1. Harry Amsterdam 3 3.4 pnt., aan te pas kwamen, zodat hij met ruim 2- Jan van Staveren 42.1 pnt., 3. Martin honderd meter voorsprong als eerste Heineke 43.0 pnt., 4. Bouw van Wijk 43.7 finishte. pnt Bestuurder Alan Wheeler naast zijn Mor- Even herleefde in de nauwe straatjes ris 1926. Met een maksimum snelheid van 104 kilometer per uur behoort deze wagen „Het lijkt wel of iedere Nederlander naar het buitenland gaat, een luxe karavan heeft Het is alom in Sneek en wijde te brullen als het rijtje vol was - omstreken bekend: laat Bertus want als je nog de slappe lach hebt Poiesz maar lopen als ie praatis het moeilijk tijdig te reageren bij Wie anders dan B.P. werd opge- een kompleet rijtje of vol plankje, trommeld als „kwismaster” bij de Uiteraard was het spel vooral bij de „openbare kienwedstrijd”, die za- jeugd in trek. Toch hadden zich terdagmiddagopdeSnekerOoster- ook vele ouderen rondom het po- dijk werd gehouden in het kader dium geschaard, want die dachten van de Zomeraktiviteiten. Het kon gewoon „al win je niks, voor zó niet missen: het werd lachen gebla- weinig krijg je nergens zovéél leut zen en tientallen deelnemers amu- te horen”. Onderdeel van de zo- seerden zich kostelijk, al bleef het merse festiviteiten, die voor herha- er wel eens bij tijdig „vol” of „kien” ling vatbaar is. Na ae vijfde wedstrijd leek het daar echter Bouw van Wijk eindigde op de tiende plaats, nog niet zo hard op. Bouw van Wijk had zich Jan van Staveren werd negen en Martin met 27.7 punten veilig op de eerste plaats ge- Heineke kwam niet verder dan een zesde* nesteld, gevolgd door Jan van Staveren met plaats. Dat impliceerde dat een dolblije 29.1 punten en Martin Heineke met 33 Harry Amsterdam met een net zo uitgelaten punten. Dit hield in dat zelfs als Harry de bemanning het geel om de schouders kreeg en zich Nederlands Kampioen mocht noe men.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1979 | | pagina 1