V
snekerWkoerier
wx*uw«a «^voca «wbu m ounuu
Gebruik van pont naar het
Starteiland sterk gedaald
Gevaarlijke kapriolen bij start
van ballon voor tocht over Sneek
IB
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL
IJLST
en
„Dit heb ik nog nooit meegemaakt”
Officieel Orgaan van
iY
botsing bij balk
tijdens proefrit
gecombineerde uitgave
B
Ernstige verwondingen
bij knokpartij te Sneek
DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1979
134ste JAARGANG No. 63
Verkorte baan
Hei Sneeker Nieuwsblad is een
en de
van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
Dit blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan-huis in
GAASTERLAND, SLOTEN,
RAUWERDERHEM e.o.
Woensdag, hardzeildag. De traditie wil dat het weer in het bijzonder op
hardzeildag voor de zeilers ideaal is, en ook nu zo. Terwijl de
„walgasten” bij momenten stonden te blauwbekken en „it Foarunder”
werkelijk geen mens meer kon herbergen, spoten vooral de kleinere
klassen al planerend richting finish. Maar Pluvius verliet de wind
goden tijdig en maakte er zo voor de „schippers aan wal” ook nog een
prachtige dag van. Helemaal te gek werd de sfeer, vooral op het terras,
toen de Blauhüster Dakkapel met het ledenbootje meekwam en een
drietal uren lang swingende nummers op het terras bij Vellinga ten
gehore bracht. Naast de normale klassen die elke dag van de Sneek
week in de strijd komen, waren woensdag ook de Tjotters en Friese
Jachtjes van de partij.
Dinsdagmiddag is net even buiten de gemeentegrenzen van Sneek- aan
de Lemmerweg ter hoogte van Ijlst- in het kader van de Sneekweek een
luchtballon losgelaten waarvan het de bedoeling was dat deze over
Sneek heen zou vliegen. Dit gebeuren kon verwezenlijkt worden door
sponsoring van de Amro-bank, die haar naam op de ballon liet prijken.
Vorig jaar was ook een poging gedaan om in de omgeving van Sneek de
ballon op te laten, maar dit mislukte omdat de wind niet gunstig stond.
Twee jaar geleden had men wel sukses, maar toen werd als vertrekpunt
Imsum gekozen. Luchtvaarder van de ballon is radio en televisie-
verslaggever Hans Zoet. Vijf jaar geleden maakte Hans zijn eerste
vlucht boven Münster in Duitsland. Hij kwam hier toe na een interview
te hebben gehad met een luchtballonvaarder. Vorig jaar legde hij als
eerste een tocht van 55 kilometer over het IJsselmeer af.
(vervolg op pagina 23)
•>K-
week durven hopen
de walgasten
De luchtballon die dinsdag werd opgelaten Op deze foto leek het allemaal aardig goed te
Omstreeks halfdrie in de nacht van dins
dag op woensdag is de twintigjarige A.S.
bij een vechtpartij voor bar-dancing de
Lichtboei ernstig verwond. Bij deze scher
mutseling liep hij dusdanige hoofd
wonden op, dat hij voor behandeling naar
het Sint Anthonius Ziekenhuis vervoerd
moest worden. Daar zijn ondermeer 56
hechtingen aangebracht.
S. was betrokken bij een ruzie, die al in de
bar-dancing grote vormen aan had genomen.
Het konflikt werd later op straat voortgezet.
Over de juiste toedracht is bij de politie nog
niets bekend.
A. v.d. Werf zeilde in Friese
jachtjes de verkorte baan
In de Friese Jachtjes werd rar. A A. v.d.
SNEEKER NIEUWSBLAD
Met de ballon leek het in eerste instantie
niet zo goed af te lopen en ook Hans, die
al in de mand was gekropen toen de
mand nog horizontaal lag- hij moest ook
een gasvlam onder de ballon houden-
kwam in een benauwde positie. De ballon
namelijk kwam gevaarlijk dicht bij elek-
triciteitsbedrading, bomen, auto’s en een
boerderij. De eerste twee werden dan ook
meegenomen. Door meer gas te geven
wist de luchtvaarder een auto en een
boerderij te ontwijken. Na zijn landing
was één van zijn eerste opmerkingen: „dit
heb ik nog nooit meegemaakt".
Werf uit Leeuwarden eerste, voor Sie-
brand van der Werf in zijn „Froukje”.
Volgens laatste heeft mr. Van der Werf
een kompleet foutieve baan gezeild, ver
volgens het veld verlaten en is bewust of
onbewust zonder zich ook maar aan de
bebakening van het wedstrijdterrein te
houden ruim twintig minuten voor de
rest van de jachtjes gefinisht.
De bestuurder van de overstekende wa
gen, T.O. uit Balk, verklaarde aan de
Balkster politie, dat hij door het felle
tegenlicht van de ondergaande zon de
tegemoet komende Toyota niet had
gezien. Voor behandeling van de verwon-
ingen en de gebroken duim is mevrouw
Dijkstra naar het Sint Anthonius Zieken-
Uis in Sneek vervoerd, waarna zij later op
e avond op eigen gelegenheid weer
huiswaarts kon keren.
De proefrit met een bijna nieuwe Toyota
van garage Dolle te Balk werd voor de 23-
jarige Alie Dijkstra uit Bergum bijna
noodlottig. Bij het passeren van een krui
sing op de weg Woudsend-Lemmer kon
haar broer Jan G. Dijkstra (27), die de
wagen bestuurde, een overstekende auto
niet meer ontwijken. Bij de botsing die
volgde, brak de vrouw haar duim en liep
enkele schaafwonden op. De beide wa
gens waren total loss.
In de Tjotters werd Hiet Piersma uit Heeg
met zijn bemanning Johan Kroes en twee
gasten uit de jeugdherberg eerste. Het aardi
ge van deze overwinning was dat Piersma
niet alleen met een straatlengte voorsprong
finishte op zijn opponenten, maar dat hij dat
bovendien deed met een Tjottertje uit 1924
dat hij zelf had gerestaureerd en dat dit zijn
eerste wedstrijdseizoen meemaakte.
Een andere mogelijkheid dan per boot het Starteiland te bezoeken is het pontje te
gebruiken. Hier kan dan ook een vrij nauwkeurige schatting worden gemaakt van het aantal
bezoekers dat met de pont het eiland bezoekt. Een van de mensen die de kaartjes voor de
overvaart verkoopt is de heer Koop Sijtsma. Hij doet dit werk al zeker tien jaar en is met het
reilen en zeilen van de Sneekweek dan ook aardig op de hoogte. Hij zegt dit jaar erg
ontevreden te zijn, niet alleen wat betreft het aantal mensen dat over gezet wil worden maar
ook over de mentaliteit van een bepaalde groep jongeren. „Dit is de vervelenste Sneekweek
die ik ooit heb meegemaakt. Ten eerste gaan er per dag de helft minder mensen over dan
vorig jaar. Dat waren er toen zo’n duizend. Zondag waren er 1250 gegadigden voor de pont,
terwijl er vorig jaar op een zondag 1800 meegingen”.
een stof om het luchtdicht te maken. In de
top van de ballon zit een gat waarin een
parachute is bevestigd waarmee het opstij
gen en dalen grotendeels kan worden be
paald”. Deze gegevens verstrekte Hans om
een idee te geven met wat van gevaarte je
eigenlijk de lucht ingaat. Toen de plaats voor
het vertrek van de ballon was bepaald en hier
alles gereed was gemaakt voor vertrek liep
het letterlijk en figuurlijk uit de hand. De
mand, die voor het gemak op z’ff kant was
gelegd, moest rechtop komen te staan. Hier
werd met man en macht aan gewerkt, maar
het lukte niet. Het was ook de bedoeling dat
een verslaggeefster meeging, maar ze kreeg
geen kans om in de mand te komen, want op
een gegeven moment was de ballon los. Het
relaas van de verslaggeefster is elders in deze
krant terug te vinden. Er werd een achtervol
ging ingezet die van vijf tot acht uur duurde.
De inzittenden van „de Froukje” die zich het da*‘ a.ls het algemeen klassement van
helemaal nog niet bewust waren van het feit de Vrijheidsklasse-A. Hij verdrong hier-
mee
1 klassement, Luuc de Jong uit Harlingen,
(vervolg op pagina 17)
een bijzonderheid een braderie in stad of de straten op touw gezet, nu volgden de
dorp tegen te komen, nu lijken de ettelijke winkeliers van de Oosterdijkpromenade
braderies als paddestoelen uit de grond te met braderies op drie achtereenvolgende
schieten. Een oorzaak hiervan kan ge- werkdagen. Samen met de drukte van de
zocht worden in de steeds groter wordende Sneekweek hebben deze „aktiviteiten bui-
behoefte naar gezelligheid en feestelijkhe- tenshuis” gezord voor een vol maar leven
den op straat. Zo werd onlangs een brade- dig Sneek. (Foto Studio Ger Dijs)
Niemand had op zo'n fantastische Sneek-,
week durven hopen na de herfstachtige
mantel waarin „Koning Zomer" de afgelopen
maanden gehuld ging. Weliswaar laat de
wind het af en toe wat afweten, hetgeen voor
de zeilers niet ideaal is, maar een troost voor
i en Hans Vellinga, eksploitant
van „it Foarunder", is in ieder geval dat het
zonnetje er bijna elke dag kwam kijken. Een
klasse die ook met weinig wind blijkbaar
goed uit de voeten kan is de Yngling. De
spinnaker vulde zich met het lichtste
„twirke en U. de Vries uit Grouw wist met
name dinsdag een voorsprong van bijna vijf
minuten op te bouwen. Op de foto zijn
achtervolgers: links S. de Boer uit Bussum,
achter hem J. Mulder uit Leeuwarden terwijl
op de achtergrond nog zichtbaar is J. Krijt uit
1 Oegstgeest. Het syndikaatschip. „het Vrouw-
tje van Stavoren" werd maandag door Jos
H Rijkenberg naar een keurige tweede plaats
gestuurd. Wie schetst zijn verbazing toen hij
S op het uitslagenformulier las dat hij als
j eerste gefinisht was en dat opponent Hennie
I Minks uit Leeuwarden als niet gestart te boek
stond. Wat blijkt: Minks is te vroeg over de
i startlijn gegaan en heeft waarschijnlijk zijn
terugroepnummer niet gezien of heeft
gedacht dat het een ander gold.
I (Foto Studio Ger Dijs)
is 28 meter hoog. „Dat komt ongeveer verlopen. Met alle hens aan dek moest de
overeen met een flatgebouw van zeven ver- ballon zo komen te staan dat deze gereed was
diepingen. De doorsnee is 17 meter en de voor vertrek. Maar een gemene wind, die
inhoud 2200 m3, wat te vergelijken is met vijf achter een boerderij vandaan kwam, gooide
woonhuizen. De ballon is van heel dun de boel in de war. Er was geen houwen meer
nylon, wat aan twee kanten bespoten is met aan. Op een gegeven moment zou Hans z’n
vrouw roepen los, los! De ballon, die Hans
eigenlijk nog niet helemaal onder kontrole
had ging er vandoor. De thermiek had de
overhand. Door snel reageren van de lucht
vaarder werden grote ongelukken voorko
men.
Was het tot voor enkele jaren geleden nog rie op het Schaapmarktplein en omliggen-
dorp tegen te komen, nu lijken de ettelijke
schieten. Een oorzaak hiervan kan
,de Froukje” die zich het das‘ als het algemeen klassement
dat Van der Werf al door de finish was, mee z’Jn ërote opponent in het algemeen
zouden aan het eind van de wedstrijd, men klassement, Luuc de Jong uit Harlingen,
verkeerde nog steeds in de mening dat zij van zÜn leidersplaats.
eerste waren, de eerste prijs halen bij het
loket inlichtingen. Daar kregen zij echter te
horen dat zij niet een hoofdprijs kregen,
maar genoegen moesten nemen met de
tweede prijs. Onmiddellijk werd gepro
testeerd tegen mr. A. van der Werf, overigens
geen familie van de Sneker meester Van der
Werf, maar de jury moest bekennen dat zij
geen uitsluitsel kon geven omtrent de
verrichtingen van Van der Werf. Omdat de
andere zeilers ook geen getuigen hadden die
hun lezing konden bevestigen, had het dus
geen zin om nog verder te protesteren.
Met nog één wedstrijddag voor de boeg is
de situatie in verschillende klassen bij
zonder spannend geworden. Zo schoof
Dirk Zwart uit Sneek, tot die dag nog
steeds niet verder gekomen als tweede
plaats als beste resultaat, op hardzeildag
een plaatsje op en werd eerste van zowel