PUNNIKEN-SYSTEEM BRACHT DE OPLOSSING
in
Voorstel aan de
gemeenteraad:
HULP AAN HUBERT SNEEK
VOOR NIEUW CLUBGEBOUW
Bredere hoofdweg en fietspaden
tussen Sneek en Ysbrechtum
IJLST
sneker^kqerier
Vrachtwagen
in mist tegen auto
lil
m
.sa
I
i
H
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL
Officieel Orgaan
en
van
EBBRHhHmhHh
1111
„Uit de
Marktstraat”
Vernieling en diefstal
Brand bij Wiersma Ijlst
aas
It
LI
sa-,.
de
Mi
Dit blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan-huis in
GAASTERLAND, SLOTEN,
RAUWERDERHEM e.o.
Uit een oogpunt van verkeersveiligheid is het langer uitstellen van de
rekonstruktie van het weggedeelte Sneek-Ysbrechtum niet langer ver
antwoord. Fietsers zijn al jarenlang gedwongen van deze (quartaire) weg
gebruik te maken, maar sinds enkele jaren wordt ook (veel) meer auto
verkeer gedwongen van deze weg gebruik te maken. Dat gebeurt vooral
nu er sinds enkele jaren geen mogelijkheid meer bestaat rijksweg 43 (A7)
bij Folgare op te rijden of te verlaten. De plannen voor verbreding
bestaan uit een verbreding van de bestaande weg tot zes meter met aan
weerskanten een fietspad. Tussen weg en fietspaden komen stroken
groen. Het eerste stuk vanaf Sneek zal tevens voorzien worden van
voetpaden. (vervolg zie pagina 41)
Als de gemeenteraad van Sneek komende dinsdag akkoord gaat met een
voorstel van burgemeester en wethouders om de voetbalvereniging
Hubert Sneek financieel de hand te reiken, kan deze vereniging over
enige tijd van start gaan met de bouw van een clubhuis" met alles erop-
en-eraan. De totale stichtingskosten voor een akkommodatie zoals die in
grote lijnen al op papier staat, worden geraamd op 841.210. Een derde
van dat bedrag zou opgebracht moeten worden door Hubert Sneek, èèn
derde krijgt men van de gemeente als een bedrag-ineens en voor het
resterende derde deel is de gemeente bereid een renteloze geldlening te
verstrekken, af te lossen in dertig gelijke jaarlijkse termijnen.
Met een beetje fantasie zou men de manier waarop scheepsmotorenbedrijf
Jentsje de Jong te Sneek een nieuwe rondvaartboot heeft gebouwd, met
punniken-systeem kunnen aandüiden... Stuk schip in de loods maken, dat
naar buiten schuiven in de open lucht en dan in de loods het volgende
gedeelte er aan bouwen - net als bij kurkjebreien. Hoe men 't ook wil
noemen, resultaat van die werkwijze is geweest, dat de Nekem dezer dagen
een komplete boot te water heeft kunnen laten: één-en-twintig meter lang
en vier mete.\tachtig breed. De rondvaartboot zal „Toerist IV" gedoopt
worden en dienaam doet goede verstaanders onmiddelijk begrijpen, dat
het fraaie stukje scheepsbouw gepleegd werd in opdracht van Rederij M.
van der Werf.
Hei Sneaker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD en
Kiel gelegd
(vervolg zie pagina 41)
Bij een kontrole door de Friese IJswegen- JfsWegenCEntrClle
centrale is gebleken, dat het ijs in de Friese o
wateren op dit ogenblik veel zwakke plek
ken vertoont. Bij deze kontrole zijn bij
wakken en te dunne ijslagen takkenbossen
geplaatst als waarschuwing. Oorzaak van
dit zwakke ijs is volgens de centrale gele
gen in het regelmatig keren van de wind,
zodat het ijs slijt door stromend water en
de geringe vrieskou.
SSSaS
"S
‘MO
SNEEKER NIEUWSBLAD
nu
Hubert Sneek heeft intussen ook aanvra-
gen lopen voor subsidies of andersoortige
geldelijke bijdragen’bij de provincie Fries
land en de Nederlandse Sport Federatie.
DONDERDAG 17 JANUARI 1980
135ste JAARGANG No. 5
1
In dit nummer is als bijlage
opgenomen
(voorlichtingsorgaan van de
gemeente Sneek).
In de nacht van dinsdag op woensdag is
ingebroken in de dumpshop van Diepe-
veen aan het Grootzand in Sneek. Nadat
eerst een winkelruit was ingeslagen werd
uit de etalage een buks en een jack gehaald.
De schade bedraagt ongeveer duizend gul
den, inklusief de vernielde ruit.
Maandagmiddag tijdens het schaftuur
hoorde het personeel van het aannemers
bedrijf van de Gebroeders Wiersma aan de
Roodhemsterweg in Ijlst een knal in de
werkplaats. Op onderzoek uitgaande zag
men dat de dakbedekking boven de ver-
warmingskachel in brand stond. Er werd
direkt alarm geslagen. De Ijlster brand
weer was in een mum van tijd aanwezig,
waardoor de ontstane schade geen grote
vormen heeft aangenomen.
Jentsje de Jong heeft overigens met het
bouwen van de rondvaartboot iets ge
daan dat, volgens zijn eigen zeggen, in
Sneek nog nooit eerder is gebeurd: een
komplete nieuwe rondvaartboot bou
wen. Wel zijn er in de Waterpoortstad
van dit soort schepen verbouwd of
afgebouwd - het van a tot z doen is de
eerste keer.
Mochten deze bijdragen worden ontvan
gen dan zullen die in mindering worden ge
bracht op de bijdrage-ineens.
In de overeenkomst tot het aangaan van de
renteloze lening zal onder meer als voor
waarde worden opgenomen, dat Hubert
Sneek de verplichting op zich neemt de
nieuw akkommodatie te zijner tijd zonodig
ook beschikbaar te stellen aan gebruikers
van het voetbalveld op het nu in aanleg
zijnde sportpark-Tinga.
Het is voorlopig niet de bedoeling van de
voetbalvereniging om het bestaande club-
gebouwtje (de „kantine" met bestuurska-
mertje) af te breken. Dat ziet er nog gaaf uit
en wordt daarom achter de hand gehouden
voor kleinere aktiviteiten in clubverband.
Volgens traditie dragen de rondvaartboten
van Van der Werf de naam „Toerist". De
eerste was de „Toerist I”. maar dié is nu al
ter ziele. Daarna kwam de „Toerist II" en
die werd weer gevolgd door een hele grote
editie, de „Toerist III”. De „III houdt
Rederij Van der Werf in de vaart. De „II" is
een tijdje geleden verkocht en daarvoor
komt straks de pasgebouwde „Toerist IV"
in de plaats.
Van het model „Toerist IV" zal men op de
wateren ook (nog) geen tweede aantreffen.
De Jong heeft de boot namelijk vrijwel
helemaal „uit het hoofd" gebouwd. Alleen
«en bestaande foto van een rondvaartboot
van achttien meter heeft als globaal voor
beeld gediend. Van der Werf wilde echter
een wat langer en breder schip en De Jong
heeft toen zijn fantasie een paar dagen de
vrije loop gelaten. Tijdens dat denkwerk
was hij voor zijn vrouw nauwelijks aan
spreekbaar. Of hij gaf antwoord op een
vraagje, dat hem een kwartier eerder was
gesteld... De wensen en verlangens van
Rederij Van der Werf en de ideeën van
Jentsje de Jong smolten samen tot een
ontwerp, dat de goedkeuring kreeg van de
Scheepvaartinspektie.
Het plan voorde nieuwe clubakkommoda-
tie omvat de bouw van zes kleedkamers met
douchegelegenheid en toilet, twee scheids-
rechterkamers - eveneens met douche en
toilet - een EHBO-ruimte, een keuken, de
nodige bergruimte, een buitenberging en
een buitentoilet. Boven deze voorzieningen
komen dan een kantine-clubgebouw, be
stuurskamer, hal, een ruimte voor de cen
trale verwarming een toiletakkommodatie
en nog een ruimte voor berging. Aan de
voorzijde van het gebouw zal een zittribune
worden gebouwd.
In een toelichting op het raadsvoorstel
schrijft het kollege van burgemeester en
wethouders, dat de bestaande was- en
kleedgelegenheid, anneks tribune en club-
akkommodatie, langgeleden door.,Sneek"
is gesticht. In de loop van de jaren is de
zaak wel aangepast aan de gestegen eisen,
om te kunnen voldoen aan de behoeften
van de groeiende vereniging. De verbe
teringen en uitbreidingen zijn steeds door
de vereniging in eigen beheer uitgevoerd -
soms met minimale overheidshulp. On
danks al die verbeteringen en uitbreidin
gen voldoet de akkommodatie thans niet
meer aan redelijkerwijs te stellen eisen.
Als èèn van de motieven om Hubert Sneek
financieel bij te springen voeren b en w
aan. dat de was- en kleedgelegenheden op
de gemèèntelijke sportvelden van gemeen
tewege tot stand zijn gebracht. Ze worden
verwarmd en verlicht aan de gebruikers
beschikbaar gesteld. De laatste jaren is
voorts aan verschillende verenigingen fi
nanciële medewerking verleend bij het
realiseren van verdere clubverlangens.
Doordat de voetbalvereniging Hubert
Sneek zelf de akkommodatie in eigendom
heeft en zelf onderhoudt, wordt de ge
meente jaarlijks een bedrag bespaard.
Burgemeester en wethouders zijn daarom
van mening, dat er in dit geval zeker
aanleiding bestaat om de gevraagde finan
ciële medewerking te verlenen.
Op 26 augustus werd in de loods aan de
Oppenhuizerweg de kiel voor de „Toerist
IV" gelegd. De volle lengte van de werk
plaats werd benut om het voorstuk te
bouwen, elf meter lang. Na een paar
maanden werken - door Jentsje de Jong en
Nieuwe rondvaartboot gebouwd
loods met helft van lengte
(FOTO BOVEN)
Het punniken-systeem in beeld: boven ziet
men dat het voorste gedeelte van de nieuwe
rondvaartboot kant en klaar naar buiten is
gereden. Op de onderste foto het achterste
gedeelte, de spiegel op de voorgrond.
Nietsvermoedend stond de drieënzestig jarige W. Verdel uit Haarlem
gistermiddag op de rondweg te wachten voor het rode stoplicht. Achter hem
kwam langzaam aanrijden de heer P. Leffringa uit Heerenveen. Toen laatst
genoemde bijna stil stond wierp hij een blik in zijn achteruitkijkspiegeltje. Een
„gouden blik bleek achteraf want achter hem kwam, met vrij hoge snel
heid. een vrachtwagen met aanhang aanrijden bestuurd door de eenentwin
tigjarige J.W.A. de R. die, gehinderd door de mist, de stoplichten te laat
opmerkte. Leffringa. geheel bij zijn positieven, wist zijn auto vliegensvlug
naar rechts te laten uitwijken maar kon niet verhinderen toch enigszins door
de vrachtwagen te worden geraakt. De R. kon niet meer tijdig stoppen en
ramde toen de auto van de reeds bovengenoemde W. Verdel van achteren.
In allerijl opgetrommelde artsen konstateerden hoofd- en nekletsel bij de
Haarlemmer. Met zijn naast hem zittende vrouw was het iets ernstiger
gesteld: zij moest voor nader onderzoek worden opgenomen in het Sneker
ziekenhuis. De R. verklaarde na dit ongeval de verkeerslichten te laat te
hebben opgemerkt en dat het zijn bedoeling was geweest rechtsaf te slaan in
plaats van de rechtdoor-strook op te rijden alwaar W. Verdel stond te
wachten.
Ijslaag is
gevaarlijk dun
In de waarschuwing vermeldt de IJswegèn-
centrale in het speciaal bruggen, waaron
der het ijs beslist niet vertrouwd is. In het
algemeen, zo wordt gezegd, is de kwaliteit
van het ijs slechter dan men vermoedt.
Plaatsen, waar het betreden van het ijs
absoluut vermeden moet worden zijn het
Snekermeer, de Houkesloot en de uitgang
van de Potten. Ook de nog in gebruik zijnde
vaarroutes zijn gevaarlijk.
Voornaamste oorzaak van het dunner wor
den van het ijs is de regelmatig veranderen
de windrichting. Hierdoor zet het water zich
in beweging en „slijt" langzaam maar ge
stadig het ijs af. Daarbij komt, dat de.
vrieskou het de laatste dagen enigszins
heeft laten afweten, zodat het niet meer
dikker wordt. Voorts wijst de IJswegencen-
trale er op, dat de bij de wakken of zwakke
plekken geplaatste takkenbossen niet weg
gehaald moeten worden door schaatsen-
thousiasten, daar deze bedoeld zijn als
waarschuwing.
‘ri-
s
F
r